søndag, mai 28, 2006

Metal Søndag 28. mai


Helloween - Helloween/Walls of Jericho
Noise Records, 1985

Siden alle som kjøper Walls of Jericho på cd får EP-en Helloween med på kjøpet er det bare riktig at jeg tar begge to i samme slengen. Dessuten er Helloween EP-en en del av min Walls of Jericho opplevelse. De er en og samme plate for meg, og hører jeg ikke Helloween låtene før Walls of Jericho låtene er det ikke den samme flotte musikkopplevelsen for meg.
Og selvsagt singelen Judas helt på slutten som bonusspor.

Dette er det ultimate speed metal albumet. I alle fall av den mer melodiøse sorten. Og når jeg sier melodiøs mener jeg ikke pinglete. Dette er rå tysk melodiøs speed metal med utrolig raske gitar og bass riff som river skikkelig med flotte gitarsoloer. Og selvsagt er vokalen av høy pitch varianten. Den er litt tynn og hes, men den funker helt fint.
Trommingen er bra nok, men neppe det du kommer til huske fra dette albumet. Produksjonen kunne ha vært bedre. Men ærlig talt, du kjøper ikke dette albumet på grunn av trommingen eller produksjonen. Du kjøper dette albumet fordi det har kongeriff.

Jeg må også påpeke at albumet er ganske utdatert 80-talls metal, så du hører neppe noe som er noe spesielt nytt hvis du har hørt på metal en stund. Det kan faktisk ta noen gjennomlytninger før du oppdager hvor genialt og bra dette albumet er.
Det er også verd å påpeke at Helloween er en av de store pionerene innenfor power metal, men du trenger aldeles ikke å være noen stor power metal tilhenger for å like dette.

Det er mange album en dedikert metalhead burde ha i sin platesamling og dette er et som burde prioriteres. Med mindre du bare hører på death metal eller black metal har du ingen unnskyldning for utsette innkjøpet av dette kongealbumet.


-------


Lucifer's Friend - Ride The Sky

Absu - Manannan

Strapping Young Lad - Love?

Ozzy Osbourne - Bark At The Moon

0 Comments: