søndag, mai 21, 2006

Metal Søndag 21. mai


Deep Purple - In Rock
Warner Bros., 1970

Husker dere som har fulgt med på Metal Søndag hvordan jeg sa at det første metal albumet var Black Sabbath - Black Sabbath? Husker dere hvordan jeg sa at det hadde mørke melodiøse riff og at det var tungt?
Da kan jeg påpeke at dette albumet har alt det andre som gjør metal til metal. Speed, harde mosterriff, gode gitarsoloer, høy pitch vokal og råskap. Dette albumet er minst like viktig for metal sjangeren som hvilken som helst av Black Sabbath og Judas Priest sine gamle album.

Albumet åpnes med Speed King (det er absolutt verd å skaffe seg 25th anniversary special edition bare på grunn av inntroen som ikke var med på originalen) som er utrolig tøff for sin tid. Vi kan ikke i dag klare å forestille oss hvor tøft og hardt dette var i 1970. Det var en helt annen verden den gang. Det er i alle fall ingen tvil om at den har påvirket metal sjangeren.
Child in Time er også en sang som må høres. Muligens den mest solide sangen på albumet. Utrolig bra keyboard og vokalbruk. Jeg kunne ha skrevet flere sider om bare denne sangen om jeg hadde vært god forfatter.
Jeg kunne sikkert ha skrevet lange fordrag om hver eneste sang på dette albumet. Det betyr ikke at de er alle klassikere, men det er ingen dårlige sanger på dette albumet. Dette albumet har i likhet med de andre rockealbumene fra 70-tallet en masse utdatert psychedelic og prog (som jeg personlig liker og ikke har noe problem med), og derfor ikke noe for folk som hater 70-tallsrock.

Det er ingenting jeg kan skrive om dette albumet ikke er skrevet tusenvis av ganger før siden albumet ble utgitt en gang i juni 1970. Det er heller ikke mitt formål med noen av albumene jeg skriver om. Jeg skriver om disse albumene fordi de er album fans av metal seriøst burde sjekke ut om de faktisk har en faktisk interesse i metal. Dette er ikke bare et viktig album for folk som hører på metal, men også fans av hard rock og prog. Jeg vil gå så langt å si at dette er et album for folk som liker rock generelt.
Dette er absolutt en av rockens store klassikere og du burde seriøst skamme deg om du ikke har dette albumet i samlingen.

------------

Lordi vant Grand Prix!
Dette er fantastisk. Ikke fordi er noe spesielt bra band, men fordi de er det første metal bandet som har både deltatt og vunnet på Grand Prix. Dette kommer skikkert til å bane vei for andre tunge band på Grand Prix og det kommer sikkert til å øke folks interesse for tung musikk ellers i Europa.
De er kanskje ikke akkurat verdens beste band, men de spiller lett og morsom hard rock inspirert heavy metal. De er kanskje en Kiss klone og spiller ikke noe særlig utfordrende sanger, men de vet hvordan man skal rocke.

Her er musikkvideoen til sangen de vant med.

Og her fremfører de etter at de har vunnet.

For dem som gir faen i Lordi og Grand Prix er det noen musikkvideoer med noen andre metal band:

Cannibal Corpse - Sentenced to Burn

Motörhead- Killed By Death

Death - Lack of Comprehension

0 Comments: