søndag, februar 12, 2006

Metal Søndag


Hva er Metal Søndag? Det er et fast innslag i denne bloggen hver søndag om metal så klart.
Men hva har dette med ateisme, skepsis, religionskritikk og vitenskap å gjøre? Svært lite. Og før du spør om hva denne spalten gjør her kan jeg svare at den har flere grunner til å være her.
En av dem er at det gir variasjon slik at ikke bare blir tunge fakta og langtenkelige saker.
En annen er å reklamere for min erstatning av religion. For jeg har et ønske om å dele min religion med dere og bruker denne bloggen til evangelisere.
Og en tredje grunn er at metal ofte blir sett på som hedensk og blasfemisk, og dermed passer inn i denne bloggen.

Metal er som sagt for meg en erstatning av religion. Metal gir meg de mentale og åndelige behovene som mange får igjennom bønn og meditasjon. Dette kan høres tåpelig ut for noe (og det er kanskje det også), men for meg gir det mening.
Hvis vi skal sammenligne metal med en religion må det være islam. Man kan si at det å være en dedikert metalhead er det samme som å være en radikal muslim, bare med mindre selvmordsbombinger og steining av voldtektsofre. Som en såkalt metalhead føler jeg faktisk at jeg er overlegen ovenfor en som ikke hører på metal og jeg føler at den personen er mindre verd.
Nå kommer jeg neppe til å drepe noen på grunn av musikksmak, men noen ganger virker det som om det mest fornuftige.

Så hva kommer til å skje på Metal Søndag?
Jeg kommer til å poste en anmeldelse av et klassikeralbum innefor en av de mange undersjangrene av heavy metal enten det er 80-talls thrash eller post black metal. Så blir det litt oppdatering av som har skjedd innenfor metal scenen både innenriks og utenriks.
Selv om jeg mener metal er den beste musikksjangeren og den eneste sanne religion, så skal jeg ikke påstå at min tolkning av metal er den rette. Og siden jeg bare kommer til å anmelde klassikere er det svært lite nytt jeg kan si som ikke har blitt sagt før.
Men om du har et ønske om å utforske heavy metal musikk håper jeg at mine anmeldelser kan være hjelpsomme og at du oppdager eller gjenoppdager hvor fantastisk metal er.
Håper at det kommer til å funke fint og blir bra.

1 Comment:

Anonym said...

Jeg gleder meg stort.