søndag, februar 19, 2006

Metal Søndag 19. februar


Black Sabbath - Black Sabbath
Warner Bros., 1970

Dette er uten tvil det første metal albumet i historien og en perfekt start på Metal Søndag.
Dette albumet er selveste grunnlaget til hele metal sjangeren. Selvsagt var det band før Black Sabbath som spilte tung rock, men Black Sabbath blir ikke mindre det først ute med metal av den grunn.
Det er mye blues og rock på dette albumet, men skulle noen være i tvil om hvor metal dette albumet er trenger man bare å spille tittel og åpningssporet Black Sabbath.
Tittel/åpningssporet er for meg veldig god definisjon på hva metal er eller burde være.
Den er tung (i alle fall for sin tid) og har stemning. Den har mørke melodiøse riff og er fylt med skrekk og undergang. Med andre ord en metal låt.

Det er selvsagt flere gode tunge låter på albumet selv om det er som sagt mye blues og rock i dem. Jeg skal ikke lage noen lang anmeldelse der jeg beskriver albumet låt for låt. Anmeldelser burde være korte og rett på poenget synes jeg, dessuten er jeg ikke noe god nok skriver til å lage sånne anmeldelser. Så ikke forvent super lange anmeldelser, det skal jo være plass til nyheter og slikt også.
Selv om det er et av de viktigste metal albumene i historien er det ikke et perfekt album på noen måte (så ikke bli overivrig (gjelder for alle album egentlig), for det kan fort bli monotont for mer utålmodige lyttere og ikke alle liker Ozzy sin vokal.
Men for meg er dette albumet nesten perfekt. Ikke blant mine absolutte favoritter, men det er et album som jeg storkoser meg med.

En morsom ting jeg må nevne er at Black Sabbath er/var et kristent band og alle satanistgreiene som de ble kjent for var Warner Bros. sine reklamestunt som gikk mot bandets vilje. Jeg kunne sikkert skrive mer om selveste bandet, men disse anmeldelsene handler hovedsakelig om albumene.

---------------------------

Jeg må forresten nevne at du kan klikke på navet til bandet så kommer til bandets side på metal-archives.com og albumets side hvis du klikker albumtittelen. Metal-archives.com er en oversikt over så godt som alle metal band som eksisterer og har eksistert.
Du kan registrere deg og legge til nye band, oppdatere info om de allerede eksisterende bandene, skrive anmeldelser og få oversikt over din egen plate samling. Metal-archives.com er den viktigste Internett-siden for alle som liker metal, så ikke nøl med å registrere deg hvis du ikke er det fra før.
Dessverre er siden ofte treg og til og med nede, men det er verd ventetiden.

Nå over til nyhetene (det vil si ting som har skjedd i løpet av uka, så det er ikke akkurat nyheter (og siden dette er en ny spalte kommer det till gammelt nytt også):

Det norske metalbandet Where Angels Fall har sendt rundt en pressemelding ang. deres tidligere manager Morten Mathisen. Klikk her for å lese det.

Trommisen Stet Howland har skilt lag med W.A.S.P.
Howland var med W.A.S.P. i to perioder, fra 1995 til 2001, og sist nå fra 2004 til 2006.

Slippdato på Deicide sitt nye album, 6/6/06. Albumet skal hete The Strength of Redemption.

Jeg synes denne nyhetsseksjonen ble litt klønete og kort, men jeg skal prøve å være bedre forberett neste gang og få med meg flere nyheter.
Håper neste spalte blir litt mer profesjonell og bedre. Dere kan legge inn kommentarer om hva dere har lyst til å se på Metal Søndag. Jeg ønsker at fremtidige søndager ikke blir like klønete som denne.

1 Comment:

Helge said...

Med en slik vannvittig god start så kan det vel bare gå nedover i fra her?

Skal vedde på at det er alt du har, en Sabbath plate og den kommer du til å skrive om hver møka søndag fremover.