søndag, januar 21, 2024

Metal Søndag 21. januar

Selvfinansiert, 2020

Gasbrand er et black metalband fra den tyske middelalderbyen Marburg. Bandnavnet er tysk og betyr gasskoldbrann, noe som fører til nekrose, gassproduksjon og sepsis, og som ser mildt sagt veldig ubehagelig ut i fra de bildene jeg fant. Musikken på deres første EP, Of Death and Despair, har noen hint av den norske sounden i form av iskalde riff. Det er en god balanse av brutalitet og melodi i gitarene, med bruk av det monotone og repetering for å skapene noe som føles hypnotiserende og dystert. Med litt sloppy tromming og en skitten lydproduksjon, så er det ingen tvil om at dette er skikkelig black metal.

For det er lydproduksjon og gitartonen som gjør at jeg er tiltrukket til Of Death and Despair. Den høres så tøff ut og er akkurat det jeg digger å høre i black metal. Dette er for meg noe som skaper den rette grimme sounden all god black metal skal ha. Nesten litt synd dette er bare en EP som er litt under en halvtime lang, jeg hadde likt et helt album med denne sounden. Bare 200 kopier av CD-en ble laget og jeg klarte å få tak i en før det var for sent. Det går fortsatt an å streame det på Gasbrand sin Bandcamp.

-----------------------------------------------------------------------------

Warpit er et canadisk melodiøs death metalband som har gitt ut tre demoer/EP-er. Dere kan høre dem på deres Bandcamp.

Nå over til metal musikkvideoer.


John Sykes cover.

0 Comments: