søndag, juni 10, 2018

Metal Søndag 10. juni

Ravenous Death - Ominous Deathcult
Selvfinansiert, 2017

Mexicanske Ravenous Death er et band som forstår hvordan death metal skal være. Det er snakk om musikk hvor alt er rått, hardt og stygt. Når man hører de raske riffene og trommingen sammen med den dype growlingen, så er det ingen tvil om at dette er death metal. Mange av klisjéene for sjangeren er på plass, men til tross av det, så har Ravenous Death en sound som er deres. En ting jeg liker godt er at de har en tung og brutal sound slik death metal skal ha, men det er en råskap i gitarene som virkelig river i øregangene, og man kjenner trangen til å både headbange og drepe vokse for hvert sekund. Ominous Deathcult er en solid EP på 19 minutter, og digger du death metal, så har du all grunn til å høre på den.

Og i likhet med de fleste nyere band, så har de en Bandcamp hvor du kan høre dem. Det er absolutt verdt å klikke på linken, og liker du hva du hører, så burde du vurdere å kjøpe CD-en. Den hører hjemme i en hver brutal platesamling og du viser støtte til et band som fortjener det.

----------------------------------------------------------------

Väki er et finsk black metalband som har gitt ut en selvfinansiert EP. Dere kan høre dem på deres Bandcamp.

Amerikanske death metalgitarist Ralph Santolla døde den 6. juni av hjerteinfarkt. Han var involvert i en hel rekke band over årene, men han var mest kjent fra death metal legendene Deicide og Obituary.

Jeg var på konsert i gårskveld som var arrangert av Bodø Metal Klub. Første band var Avada som spilte instrumental post-rock type musikk med noen hint av metal. Jeg hørte mye potensiale i musikken deres, så jeg håper de kan utvikle seg til å bli et bra atmosfærisk sludgeband.

Neste var Nekrosis, som jeg er litt mer usikker på. Litt for mange hint av metalcore i deres sound og det var et seriøst mangel på raske låter. En annen grunn til å være usikker er vokalen. Jeg liker skriking og alt det der, men den hadde ikke like mye kraft bak seg og jeg føler at den ikke la så mye til musikken.

Sacramental Fall var mye bedre. De skal vist nok være symfonisk black metal, men deres keyboard druknet i lyden av gitarene og trommene. Jeg hørte ikke så mye typisk black metal i riffene eller gitartonen, men til gjengjeld, så spilte de bra og hardt. Absolutt et solid band.

Massive Failure hadde en fin blanding av de ekstreme stilene uten at jeg følte at de var direkte den en eller den andre sjangeren. Det var mye headbanging når de spilte, og det er nok grunn til å si at de var bra.

De sparte det beste bandet til slutt i form av stonerbandet Hellavator. I det øyeblikket jeg så at de satte opp en Orange gitarforsterker, så viste jeg at dette kom til å bli bra. Bandet består bare av trommer og en gitar. Det var knallhardt og skikkelig seigt når de satte i gang. De tunge riffene deres er solide saker og de trenger å gi ut et album snart.

Nå over til metal musikkvideoer.

Black Debbath - Nei til runkesti på Ekeberg

Def Leppard - Let It Go

Trans-Siberian Orchestra - Mozart/Figaro

0 Comments: