søndag, november 05, 2017

Metal Søndag 5. november

Ex People - Loss
Selvfinansiert, 2015

Ex People er et doomband fra London, som har gitt ut et album i år, som jeg enda ikke har hørt på, men har lest nok positive anmeldelser av til at jeg planlegger å skaffe meg det. I 2015 gav de ut denne tre låter lange EP-en på kassett. Tre seige, tunge og sakte doomlåter, all med titler etter The X-Files episoder. Det som er med på å gi dette bandet særpreg, utover et på fokus på en av 90-talles store TV-serier, er gitartonen. Den er tung og fuzzy slik man forventer fra doom, men den er ikke så ulik hva man forventer fra støy rock. Ikke så rart at de går for den tonen siden de er fra en indie rockbakgrunn i stedet fra en bakgrunn fra doom metalscenen. Sammen med gitartonen, og den nesten spøkelseaktige og litt fjerne bruke av kvinnelig vokal, så skaper de doom som er iskald og creepy.

Jeg har hatt denne EP-en på kassett siden den kom ut og det er en utgivelse jeg begynner å ha hørt på en del ganger i de siste to årene når jeg ønsker å høre på skikkelig doom. Du kan høre Loss på deres Bandcamp og de selger fortsatt kopier av kassetten der. Albumet som kom ut i år er tilgjengelig gjennom New Heavy Sounds. Det er nok av nye doomband som fortjener oppmerksomhet, men kun basert på Loss, så setter jeg Ex People over de fleste av dem.

------------------------------------------------------------------------------

Martin Beck's Induction er et tsjekkisk symfonisk power metal band som har gitt ut to singler. Dere kan høre den siste på deres Bandcamp.

Nå over til metal musikkvideoer.

Shakra - Ashes to Ashes

Satan Jokers - Substance récompense

Pretty Maids -  Love Games

0 Comments: