søndag, mars 13, 2016

Metal Søndag 13. mars




Jeg har nevnt tidligere at jeg assosierer melodiøs death metal mer med Finnland enn med Sverige. En del av de mest kjente bandene er kanskje svenske, men er du opptatt av stilen, så kjenner du nesten garantert til Wintersun fra Helsinki i Finland. Wintersun startet som et sideprosjekt for Jari Mäenpää mens han fortsatt var i Ensiferum. Det er han som står for alle instrumenter og vokal unntatt trommene. Det som gjør at Wintersun til et unikt prosjekt musikalsk sett er den episke og symfoniske driven i musikken. Jari kalte det for "Extreme Majestic Technical Epic Melodic Metal", noe som er selvsagt en tullete og pretensiøs sjangerbeskrivelse, men ikke så langt unna sannheten. Låtene er fylt med lynraske riff og majestetiske keyboards som er virkelig solide. Dette er et av de albumene hvor en masse keyboards i lydbildet fungerer perfekt. Det minner litt on Ensiferum, bare med betydelig mindre folkemusikkelementer og med en egen stemning. Det er også store doser med power metal sammen med de melodiøse death metalelementene, noe som bygger opp på den bombastiske sounden. Alt på dette albumet fungerer i mine ører og det innholder alt det en fan av denne stilen ønsker å høre.

Det er mange som elsker dette albumet, og nok av de som hater det og mener det alt for overvurdert. Mye av hatet er rettet imot irriterende fan boys som blåser dette albumet opp i skyene og prøver å fremstille det som et perfekt album, så det er naturlig at noen føler behov for å hate det på det grunnlaget. For meg, så er dette ganske enkelt et bra melodiøst death metalalbum med power metal og symfoniske elementer. Det er en fin blanding av raske riff og mer rolige atmosfæriske låter som minner meg om iskald natur. Jeg bryr meg ikke om drama rundt Jari eller noe annet enn musikken når jeg snakker om Wintersun. Liker du episk melodiøs metal og kanskje Ensiferum, så er sjansene store for at du liker dette albumet.

-----------------------------------------------

Mera er et britisk elektronisk metal band med en selvfinansiert EP ute. Dere kan høre EP-en på deres Bandcamp.

Nå over til metal musikkvideoer.


(Billy Ocean cover)


0 Comments: