søndag, september 07, 2014

Metal Søndag 7. september



Når jeg tidligere skrev om Black Sabbath album, så hoppet jeg over de to siste albumene med Ozzy før Dio tok over. Dette var fordi jeg ikke hadde de albumene den gang og var under det inntrykket at de var dårlige. Jeg har i ettertid skaffet meg dem og de er ikke så verst. Technical Ecstasy starter med en ganske catchy heavy metallåten Back Street Kids, etterfulgt av den mer doomaktige You Won't Change Me. Så langt, så er det ikke så verst og det høres ut som Black Sabbath. Det er resten av albumet de fleste fans har problemer med. For etter to sånn passe tunge låter med brukbare riff, så kommer It's Alright, som høres ut som en ballade av The Beatles. Nå er det absolutt ingenting galt med The Beatles, men dette er Black Sabbath. Faktisk er det en ganske interessant låt, mens fordi trommisen Bill Ward synger den i stedet for Ozzy. Det er det ikke så mye metal å finne på dette albumet etter de to første låtene utover avslutningen Dirty Women. Technical Ecstasy er mer en blanding av diverse 70-tallsrocketrender med hint av Black Sabbath enn et faktisk Black Sabbath album.

Er det et dårlig album av den grunn? Jeg vil si nei. Det er et skuffende album. Det er et album som ikke kommer i nærheten av de tidligere albumene i kvalitet. Det er på ingen måter et genialt album. Men det er heller ikke et dårlig album. Så lenge man liker 70-tallsrock og ikke tenker så mye på at det er Black Sabbath som spiller, så er dette et veldig fint album å høre på. Riffene er kanskje ikke så tunge, men de er fortsatt gode nok. Technical Ecstasy kommer aldri til å bli noens favorittalbum, og jeg vil anbefale de som går gjennom Black Sabbath sin diskografi å hoppe rett til Heaven and Hell når de har hørt ferdig Sabotage. Men skal du virkelig forstå utviklingen av musikken deres og har ikke noe imot å sitte gjennom noe som ikke er like genialt som klassikerne, så er det ingen grunn til å hoppe over dette albumet.

--------------------------------------------------------------

Dead Bread er et polsk death metal band med en selvfinansiert EP ute. Dere kan høre hele EP-en på deres Bandcamp.

Nå over til metal musikkvideoer.


Fanvideo.


0 Comments: