søndag, september 28, 2014

Metal Søndag 28. september


Selvfinansiert, 2014

Jeg er hele tiden på utkikk etter undergrunnsband siden det er der mye av den beste musikken kommer i fra. En dag i forrige måned, så kom jeg over en anmeldelse på metal-archives.com om et doomband som het Poisoned by Life. Nå går jeg gjennom mange anmeldelser hver dag uten å sjekke ut bandene jeg leser om, men da jeg så det bare var 50 kopier av Cd-en deres, så kjøpte jeg den uten en gang å høre på noen låter først. Jeg har flere ganger angret på å ikke kjøpe plater mens de var tilgjengelig, så jeg ville ikke la denne slippe unna. Albumet The End er tradisjonell doom med mye fokus på mørke og dystre følelser, både i stemningen i musikken og lyrikken. Alle låtene er fylt med skikkelig seige og blytunge riff. Man kan kjenne angsten og depresjonen bak dem mens de kryper inn i øregangene sammen med den simple, men hypnotiske trommingen. Det er skikkelig god gammeldags doom, så det er veldig sakte til tider, men det er aldri kjedelig. Musikken er organisk og har en groove som gjør selv de mest trege partiene interessante og fine å høre på. Vokalen er også veldig fin.

Grunnen til at jeg skriver om et album jeg knapt har hatt i litt over en måned er fordi det er som nevnt bare 50 kopier av CD-en. Er du en platesamler som meg, så burde du handle nå før det er for sent. Det er fortsatt kopier til salgs her. Men skulle det være for sent eller du ønsker å høre albumet i motsetning til meg før du kjøper det, så kan du både høre og laste ned hele albumet gratis på deres Bandcamp. Samleverdien er en ting, men syvende og sist, så skriver jeg denne anmeldelsen fordi det er et veldig bra album. Det er doom, så det kan ta en del gjennomlytninger før albumet klikker, men det er så verdt den tiden det tar. Jeg vil ikke gå så langt som å si at dette er en fremtidig klassiker, men det er et album enhver fan av doom burde høre på.

---------------------------------------------------

Ready for the Rodeo er et finsk stoner metal band med en selvfinansiert EP ute. Dere kan høre hele EP-en på deres Myspace.

Nå over til metal musikkvideoer.




0 Comments: