søndag, desember 01, 2013

Metal Søndag 1. desember




Gjennom 2000-tallet, så har det vært en trend i teknisk death metal at det skal være superteknisk. Det skal være så mange avanserte riff og temposkiftninger skviset i alle låtene som overhodet mulig. Tradisjonell låtstrukturer blir kastet ut og lytteren blir bombardert med en million ulyder som man må ha doktorgrad i musikkteori for å forstå. Brain Drill er et veldig typisk eksempel på denne trenden. Trommene er hyperraske tekniske blast beats. Riffene er overalt og gitarene lager stadig vekk nudlenudlenududeldliniinudleniii ulyder. Jeg antar det er en bass der også siden det er soloer som ikke er nudlenudleiienudliniinudleniii ulyder. Hver gang jeg hører på dette albumet, så er musikken så overveldende at jeg glemmer av det er en gitarsolo på låta Swine Slaughter som faktisk har noe som minner om en faktisk melodi og tror bestandig det er en kvinnestemme som plutselig begynner å synge. Det er så mange noter i hver låt at det er umulig å huske noen av dem når albumet er over.

Jeg antar mange som synes min beskrivelse av dette albumet får det til å høres forferdelig ut, og jeg ser for meg at de fleste vil synes det er forferdelig når de hører musikken. Dette er en trend mange hater, inkludert fans av brutal death metal. Dette er musikk for de av oss som faktisk liker instrumentalonani og ikke trenger låtstrukturer. Dette betyr ikke at man må være noe geni for å like dette. Jeg kan null musikkteori og kan ikke spille noen instrumenter, men jeg har null problemer med å like dette for hva det er. Det er kalkulert kaos og intens brutalitet, og det høres bare riktig ut for meg. For meg er dette det neste logiske steget i teknisk death metal, og jeg håper at vi vil ha enda mer teknisk, abstrakt og kaotisk death metal i fremtiden. For meg er den beste musikken den som ikke høres ut som musikk.

------------------------------------------------------

Bones er et belgisk death metal band med en demo ute. Dere kan høre hele demoen på deres Bandcamp.

Nå over til metal musikkvideoer.




0 Comments: