søndag, juli 07, 2013

Metal Søndag 7. juli



OSI er en supergruppe bestående av musikere kjent fra en rekke progressive metalband. I stedet for å liste opp bandmedlemmer og gjestemusikere, og de kjente bandene de har spilt i så, så tror jeg det holder å nevne det er snakk om nåværende/tidligere medlemmer fra Dream Theater og Fates Warning. Dette er ikke spesielt tung prog. Det er mye bruk av elektronisk musikk og rolige partier i musikken, og er ofte på grenselandet til å være moderne prog rock i stedet for metal. Men det er nok av tunge riff gjennom albumet til at det er progressive metal. Det er vanskelig for meg å sette fingeren på hvorfor jeg liker dette albumet så mye jeg gjør. Nå har jeg hørt på det ganske ofte i minst 5 år eller mer, så det har hatt mye tid å synke inn. Jeg vil ikke si at musikken er direkte mørk, depressiv eller kynisk, men den er kald. Det er noe veldig grått og kaldt som gjør at jeg hele tiden kommer tilbake til dette albumet. Det er rolig musikk, men med noen underliggende ubehagelig, håpløst og creepy.

Jeg er sikker på at noen vil synes dette er kjedelig musikk. Jeg mener å huske jeg ikke fikk så mye ut av Office of Strategic Influence da jeg hørte det for første gang, men jeg viste allerede den gang at prog er en sjanger som krever mye tålmodighet. Jeg er glad for at jeg ikke gav opp etter bare en gjennomlytninger.

----------------------------------------------

Tribunal er et canadisk eksperimentelt death metal band med 4 demoer/EP-er ute. Dere kan høre dem på deres Bandcamp.

Nå over til metal musikkvideoer.




0 Comments: