søndag, juli 28, 2013

Metal Søndag 24. juli



Når man tenker rå tradisjonell heavy metal med rock ‘n’ roll drive, så tenker man først og fremst på Motörhead. Delvis fordi det er det mest klassiske eksemplet, men også fordi det ikke er så mange andre band der ute som passer den beskrivelsen. Det er del band der ute, men ikke langt nær nok. Det er derfor jeg er glad for at jeg oppdaget Chrome Division ikke lenge etter at dette albumet kom ut. Det ren old school heavy metal med en virkelig gigantisk testosterondreven dose av skikkelig biker hard rock. Chrome Division er delvis kjent for å være et side prosjekt til multi-instrumentalisten Shagrath. Men det er så mye mer enn et sideprosjekt. Shagrath har mer kule riff på dette albumet alene enn han har i alle Dimmu Borgir albumene sammenlagt. Det er fantastiske riff og gitarsoloer på alle låtene oser av god gammeldags heavy og speed metal, med en gode dose Motörhead og tidlig Iron Maiden. Vokalen er ingen andre enn Eddie Guz fra hard rock/rock ‘n’ roll bandet The Carburetors. Han har den perfekte råe stemmen til denne type alkoholisert bråk.

Dette albumet er perfekt. Jeg har hørt på det over en million ganger siden 2006, og det gir meg like mye energi og glede hver gang som da jeg hørte på det for første gang. Dette er et album som virkelig fortjener klassikerstatus.

-----------------------------------------------

Naga er et italiensk sludge doom band med en selvfinansiert EP ute. Dere kan høre den på deres Bandcamp.

Jeg skal endelig se Chrome Division på lørdag. Det vil si i går etter at denne utgaven av Metal Søndag er publisert. Det er selvsagt på Glassheim jeg ser dem. Jeg har ingenting å si om resten av bandene utover at kjente 80-talls har rock artisten Lita Ford er hovedattraksjonen. Har ikke hørt noe særlig på henne, men jeg skal bare anta at hun er bra live.

Nå over til metal musikkvideoer.




0 Comments: