søndag, november 11, 2012

Metal Søndag 11. november

Hollow - Dark Thoughts
Playground, 2010

Jeg så dette bandet live i går kveld. Jeg hørte også på dette albumet for første gang i går kveld før konserten. Hollow er et heavy metalband fra Hedmark som ligger på den litt mer moderne og groovy siden av heavy metal. De er ikke så ulik nyere Ozzy Osbourne, bare mye bedre. Til og med vokalen minner av og til litt om Ozzy. Låtene er veldig rettfrem uten noe bullshit. De kjører på med tunge riff og kule gitarsoloer nesten hele albumet. Det er en låt som er rolig, men den er ikke så ille og er på ingen måter en stor bremsekloss som ødelegger stemningen. Dark Thought er et godt eksempel på at simpel groove kan fungere like effektivt som skikkelig avansert riffdreven gitarakrobatikk.


Dette er tredje gang jeg hører på dette albumet. Det er kanskje ikke mange nok ganger til å virkelig sette seg inn i musikken, men jeg liker det godt nok fra disse få gjennomlytningene til at jeg er villig til å dedikere Metal Søndag til det. Liker du groove metal og moderne heavy, så vil du like dette. Det er kanskje ingen revolusjonerende klassiker, men jeg har på følelsen at jeg kommer til å fortsette å høre på Dark Thoughts i de kommende årene.

------------------------------------------------


Seprevation er et britisk death/thrash band med to demoer/Ep-er ute. Du kan høre EP-en på deres Bandcamp.

Her er en dokumentar om enmanns DSBM (Depressive Suicidal Black Metal) band. Vi får en titt inn i livene til mennene bak Leviathan, Striborg og Xasthur. Dette er en ganske interessant dokumentar som er verdt å se. Jeg ønsker å påpeke en liten feil fra den raske gjennomgangen av black metalsjangerens historie i begynnelsen. Det er riktig at Venom, Bathory og Celtic Frost var sjangerens pionerer, men de brukte aldri blast beats. Nå handler dokumentaren om de utvalgte DSBM artistene, men hvis man ser på black metal i sin helhet, så de viktigste enmannsbandene Burzum, Falkenbach, Graveland og muligens Ildjarn. Det er tvilsomt at han som står bak dokumentaren ville ha klart å få tak i mennene bak disse bandene. Dessuten de litt vel i overkant politiske ukorrekte og ekstreme sammenlignet med de DSBM artistene som er i dokumentaren.








Jeg så Hollow live i går som nevnt i anmeldelsen. På Glassheim som vanlig. Jeg tror de spilte for det meste nye låter siden jeg ikke kjente igjen de fleste av dem, men så hadde jeg bare hørt på albumet to ganger før jeg dro dit. De var veldig energiske og gode live. De er et av de bandene jeg håper vil komme tilbake i en ikke så altfor fjern fremtid. De varmet opp for The Southern Cross, som var en hyllest til Dio. De hadde vist medlemmer fra både Dio og Black Sabbath, men jeg har ikke peiling hvem som er hvem, og er for lat til å finne ut. Vokalisten var svensk, og igjen er jeg for lat til å finne ut hvem han var, men bra var det. Han hørtes virkelig ut som Dio til tider og hele showet var skikkelig bra.


Over til metal musikkvideoer.



0 Comments: