søndag, juli 29, 2012

Metal Søndag 29. juli

Taake - Nattestid Ser Porten Vid
Wounded Love Records, 1999

Taake er et band alle fans av norsk black metal burde være kjent med. Musikken er dyp og mørk. Riffene er råe, men samtidig melodiøse. Ikke melodiøse på en pinglete måte, men på en levende og energisk måte. De er overaskende tekniske for black metal. I stedet for å være monotone, så kjører de lytteren gjennom fantastiske lydlandskaper. Hvis du er kjent med de senere albumene, så vil du høre at Nattestid Ser Porten Vid er noen hakk mer lo-fi. Det er slik black metal skal være, men jeg tror at det er en bra ting at de senere albumene er litt mer polerte i produksjonen. De melodiøse riffene er unike. De har en naturlig mørk stemning som utvilsomt er norsk. Riffene flyter perfekt inn i øregangene og fyller hodet ditt mørk natur og det overnaturlige. Den skrikende vokalen til Høst er skikkelig tøff. Den er hes og jævlig slik black metal vokal skal være.

Nattens Ser Porten Vid er første albumet i en genial trilogi. Disse tre albumene er i min mening like mye norske klassikere som alle de gode gamle favorittene fra begynnelsen av 90-tallet. Stemningen er der hele veien og riffene er så fucking rå som det går an å få det. Jeg anbefaler dette albumet på det sterkeste.

--------------------------------------------------

Ingen demo band i dag. Harddisken min bestemte seg for å ta kvelden, så jeg har ingen av mine bokmerker. Håper jeg klarer å redde innholdet og få overført det på en ny maskin.

Over til metal musikkvideoer.

Malevolent Creation - Slaughterhouse

Heavens Gate - Best Days of My Life

69 Chambers - The Day of the Locust

0 Comments: