søndag, april 22, 2012

Metal Søndag 22. april


Age of Silence - Acceleration
The End Records, 2004

Som jeg nevnte for en del utgaver siden, så skal jeg skrive mer om norsk progressiv metal. Vi har mange geniale band i den sjangeren som er elsket av tilhengere av progressiv musikk. Age of Silence er en såkalt supergruppe med rekke kjente artister fra både norsk black metal og progressiv metal. Mest kjente er uten tvil Hellhammer, så man vet på forhånd at trommene kommer til å være geniale på dette albumet. Et annet musikalsk geni er keyboardspilleren Andy Winter. Han gjør en fantasisk jobb med å løfte opp musikken til nyere og høyere nivåer. Til tross av at mange av musikerne er fra black metalband, så er det ingenting som minner om black metal på Acceleration. I stedet er det melodiøse riff inspirert av både thrash og heavy metal. Musikken er tvers igjennom unik og fanger opp den kalde kyniske følelsen av den moderne verden der vi er i fengsler laget av betong og glass. Mennesket forsvinner helt i alt det poengløse tullet vi er omringet av.

Overfladisk er dette ganske rett frem prog, men som nevnt er det noe unikt med det. Det er vanskelig for meg å sette fingeren på det, men det er såpass unikt at man trygt si at Age of Silence er avantgarde. Jeg har hørt på dette albumet nonstop siden det kom ut i 2004, og fremdeles føles det like nytt og friskt hver gang jeg hører på det. Det er så bra fra begynnelse til slutt, at jeg ikke klarer å finne ord som kan virkelig beskrive det. Liker du progressiv musikk, så må du skaffe deg dette albumet.

------------------------------------

Backlash er et rumensk groove metal band med to demoer ute. Dere kan høre begge på deres Myspace.

Doro spilte på Glassheim i går. Som forventet var det mange låter fra hennes gamle band Warlock. Og som forventet er hun fortsatt en milf. Det var god gammeldags simpel og catchy heavy metal, som er virkelig fantastisk etter at man har tynt i seg 10 øl på kort tid.
Det er verdt å nevne at det var to oppvarmingsband. Første var Infernal Gentlemen, som spilte coverlåter. Ikke noe spesielt imponerende, men det var uansett gøy å høre noe gamle metalklassikere live selv de var mindreverdige versjoner av de originale. Andre bandet var Shraphead. Ble litt tvilsom da jeg slo dem opp på m-a og så at sjangeren var metalcore, men de spilte oversakende bra. Bare et metalcore breake down i hele settet deres, så jeg følte meg ikke altfor fornærmet av musikken deres. En positiv overraskelse og et verdig oppvarmingsband for Doro.

Nå over til metal musikkvideoer.

Amon Amarth - Guardians of Asgaard

Anal Blasphemy - Hail the Serpent of Eden

Peste Noire - Spleen

0 Comments: