søndag, april 15, 2012

Metal Søndag 15. april


Gorgoroth - Under the Sign of Hell
Malicious Records, 1997

Under the Sign of Hell er mitt favorittalbum fra Gorgoroth. De to første er geniale og jeg elsker dem dypt, men dette albumet overgår dem på så mange områder. Riffene her er alt det black metalriff skal være. Onde, aggressive og voldelige. De gir en skikkelig rå følelse av krig, holocaust og verdens undergang. Produksjonen er perfekt. Den gir et ekstremt rått lydbilde, men er klar og tydelig nok til at man hører alt. Gitar og basstonen flyter sammen til en vegg av støy, men utrolig nok kan man på tross av dette høre dem som separate instrumenter. Trommene er perfekt balansert mellom å angripe lytteren med en vegg av blast beats og lage headbangingrytmer som er garantert til å gi deg en sår nakke. Vokalen til Pest er også perfekt. Stemmen hans er direkte ond og avskylig, og det er partier hvor jeg får skikkelig gåsehud av å høre på han. Jeg vil våge å påstå at dette er en av de store klassikerne innenfor norsk black metal.

Når dette albumet er så perfekt som det er, så er det uforståelig at de gav ut en nyinnspilling i fjor. Under the Sign of Hell 2011 er en poengløs utgivelse og jeg har ikke sett en eneste positiv anmeldelse. Jeg kommer aldri til å høre på den. Det er litt feil å fortelle andre å ikke høre på et album når jeg selv ikke har hørt det, men det er fint om dere ikke kaster bort penger på sånt tull. Skaff deg originalen og ignorer nyinnspillingen.

------------------------------

Dire Fate er et australsk doom band med tre demoer ute. Dere kan høre dem på deres Myspace.

Nå over til metal musikkvideoer.

Tankard - Rules for Fools

Wolf - Speed On

Abaddon Incarnate - Raping Ground

0 Comments: