søndag, februar 27, 2011

Metal Søndag 27. februar


Finntroll - Jaktens Tid
Spikefarm Records, 2001

Finntroll er et av de bandene man enten digger eller hater. Siden jeg har dedikert en tidligere utgave av Metal Søndag til debutalbumet deres og skriver om oppfølgeren i denne, så er det åpenlyst at jeg er en av de som digger dette bandet. Deres fusjon av den obskure sjangeren humppa (en finsk bastardisering av jazz og foxtrot), finsk folkemusikk og melodiøs death/black metal kan bli litt for mye av det gode for en del metalheads. Jeg kan sympatisere med dem siden de vil at metal skal være metal, ikke sær dansemusikk som tilfeldigvis har metalriff. Det andre er de motstridende elementene i musikken. På den ene siden er Finntroll er mørk og episk musikk som gir indre bilder av mørke skoger og skandinavisk natur, på den andre siden musikken morsom og catchy som bare faen. Man vet liksom ikke om man skal sitte i et mørkt rom og dra til deg atmosfæren eller drive på med folkedans når man hører på dette. Et annet problem for en del metalheads er hvordan keyboards er hoveddriven i alle låtene i stedet for gitarene. Men er du som meg som elsker alt som er sært og corny, så er ikke noe av dette et problem. Det de ser på som problemene med musikken er det jeg ser på som det geniale med det hele.

Har du ikke noe problem med keyboards, trekkspill og litt joik i din metal, så er Jaktens Tid albumet for deg. Det er atmosfærisk og morsomt på en og samme gang. Man kan se for seg trollene jage de kristne ut av Finland. Hele albumet er episk som bare faen.

-------------------------------

Qafas er et funeral doom/ambient enmannsband fra Bahrain med to demoer/EP-er ute. Dere kan høre dette enmannsbandet på fyrens Myspace.

Det var nok en konsert på Glassheim denne lørdagen. Og nok en gang var det tidligere Iron Maiden vokalist Paul Di'Anno. Dette er tredje gang han var her og det var muligens hans beste show. Første gang var fantastisk, mens andre var ikke så bra. Denne gangen var han full fyr og flamme. Det var selvsagt låter fra de to første Iron Maiden albumene, men han hadde også en del andre fra de diverse solobanene sine. Og punkerbakgrunnen hans kom frem da han spilte Holidays in the Sun av The Sex Pistols. Jeg begynte nesten å grine da han sang Strange World. Dette var en av de beste konsertene jeg har hatt på lenge.
Det var også oppvarmingsband, men jeg fikk bare med meg de to siste. Første bandet var Bastarized, som spilte rett frem hard rock ’n’ roll. De låt et sted mellom Motörhead (hvis man fjernet metalelementene fra dem) og Ramones musikalsk. Jeg digger denne typen hard rock som er punk som faen uten å være punk rock. Jeg kjøpte albumet deres og ser frem til å høre på det. Andre bandet var thrashbandet Profania. De var bra, men jeg fikk ikke med meg hele settet siden jeg måtte hente en pizza. Utrolig bra kveld.

Nå over til metal musikkvideoer.

Grand Magus - Hammer of the North

Massacration - The Bull

Massakren - Threshold

0 Comments: