søndag, februar 20, 2011

Metal Søndag 20. februar


Necrophobic - Darkside
Black Mark Production, 1997

Jeg liker black metal og jeg liker death metal, så naturlig nok digger jeg Necrophobic som klarer å dekke begge kategoriene. De er først og fremst et death metalband, men på deres andre album skrudde de opp black metalelementene opp noen hakk. Har man ikke hørt mye old school svensk death metal før, så er black metal det første man tenker på når man hører dette. De mørke melodiene drar deg inn i en mørk verden av kaos og ondskap på lik linje med solid black metal, så det er fort å glemme at dette liksom skal være death metal. Det beste er å drite i sjangre og heller nyte den mørke atmosfæren de skaper på dette albumet. Debutalbumet hadde Anders Strokirk på vokal, som hadde en mer death metal growl som sa tydelig i fra hvilken sjanger de spilte. På dette albumet har de Tobias Sidegård, som har en mer lysere og mer skrikende vokal. Jeg tror det er veldig med på å gi dette albumet mer en følelse av black metal. Personlig synes jeg dypere growl hadde fungert bedre, men Tobias gjør uansett en god jobb med den lysere vokalstilen.

Som nevnt er det beste å drite i sjangre. Dette er et mørk og satanistisk album for fans av god gammeldags ekstrem metal. Så lenge du liker mørke og satanisme, så burde det ikke være noe problem om hva du fortekker best av black metal og death metal. Alt du trenger å vite er at det er tøffe melodiøse riff og at de er metal som bare faen.

------------------------------

Psyaxis er et amerikansk progressiv metal band med et selvfinansiert EP ute. Du kan høre hele EP-en på deres Myspace.

Det var konsert på Glassheim i går. Det var bare to band og bare et av dem var metal. Metalbandet var Acelsia, som var av den stereotypiske gotiske varianten. Ingen keyboards riktig nok, men de hadde kvinnelig vokalist kledd i kjole. Kvinnelige vokalister i tradisjonell metal går nesten aldri i kjole, men i gothic metal er det tydeligvis påtvunget. Vokalisten sang surt og bandet var ikke på topp. Men jeg var ikke for fornærmet og gadd å høre hele settet. Andre bandet var Atone og de var gothic rock. Ikke god gammeldags goth rock, men mer gothic metal uten metaldelen av musikken. Det var til og med to keyboard på scenen. Et for keyboardspilleren og et for den kvinnelige vokalisten. De var betydelig bedre, men siden de gikk på scenen så sent, så gikk jeg hjem og la meg etter litt over halve settet. Jeg var fornøyd med at jeg så vidt støttet et metalband den kvelden selv om de ikke var noe bra.

Nå over til metal musikkvideoer.

Watchtower - The Fall of Reason

Ross the Boss - Blood of Knives

Scorpions - Blackout

0 Comments: