søndag, mai 16, 2010

Metal Søndag 16. mai


Mortician - Hacked Up For Barbecue
Relapse Records, 1996

Det er kanskje noen som husker at jeg skrev om en Mortician EP en tid tilbake. Det var snakk om 20 minutter med hjernedød goregrind. 20 minutter er ikke så ille, men forestill deg et album på nesten en hel time med utydelig basstungt støy.
Mortician består av en bassist, en gitarist og en trommemaskin som er programmert til å spille blast beats uten stopp. Gitar og bass er så vrengt at de flyter sammen til en tykk suppe som gjør det nesten umulig å høre noen faktiske riff. Er det death metal? Er det grindcore? Jeg tror ikke en gang bandet selv vet hva de spiller, men at de bare hamrer løs på strengene og håper den vrengte lyden dekker over at de ikke er så flinke til å spille. Vokalen er dype growl, som er så utydelige at selv når du følger med på lyrikkheftet, så får du ikke med deg hva som blir sunget.
Mange av låtene åpner med lydklipp fra skrekkfilmer. Siden dette er goregrind, så er låtene korte og lydklippene ender opp med å være like lange som låtene selv. Dette albumet er kanskje 60-70 % musikk (i den løseste definisjonen av ordet) og resten er lydklipp. Coveret og tittelsporet er klart og tydelig basert på The Texas Chainsaw Massacre.

Death metal blir ikke mer hjernedød enn dette. Det praktisktalt umulig å høre noen særlig forskjell på låtene. Det er vegg av tykk kloakk som varer i nesten en time. Er du typen som ikke liker brutal death metal kommer du til å hate dette. Faktisk, så er sjansene store for at du kommer til å hate dette selv om du digger brutal death metal siden dette er så monotont og overdrevent til det punktet at det nesten blir en parodi på sjangeren.
Men er du typen som aldri får nok brutalitet og som onanerer til filmer som Cannibal Holocaust og I Spit on Your Grave, så er dette bandet vakker kunst. Drep såkalte intellektuelle metalheads, Mortician er hva death metal handler om.

----------------------------------

Csorna er et amerikansk black metal band med to demoer ute. Du kan høre dem på deres Myspace.

Jeg så JørnGlassheim på fredag. Jeg var forkjølet, så jeg gikk senere enn jeg pleier. Gikk dermed glipp alle av oppvarmingsbandene unntatt et. Jeg er for lat til finne ut hvem de var selv om de var ganske kule.
Jeg vet at disse korte konsert anmeldesene ikke har særlig mye innhold enn at jeg sier at jeg syntes hva enn jeg så var bra, men det er alt jeg egentlig har å si. Jørn spiller skikkelig bra heavy metal, og det er alt man trenger å vite. Har du mulighet til å se dem live en dag, så ikke la den muligheten gå fra deg.

Nå over til metal musikkvideoer.

Motörhead - Burner

Pitbull Terrorist - Dirt Bomb

Skeletonwitch - Sacrifice for the Slaughtergod

Oppdatering:
Ronnie James Dio død. Dette skjedde en stund etter at jeg postet denne utgaven av Metal Søndag, så jeg hadde ikke noen tekst om det. Jeg kommer til å skrive om det neste gang.

0 Comments: