søndag, mai 17, 2009

Metal Søndag 17. mai


Glittertind - Til Dovre Faller
Karmageddon Media, 2005

Det 17. mai denne søndagen og da er det bare riktig å skrive om 17. mai metal.
Glittertind er et viking metal band fra Lillesand som blander metal med en god dose melodiøs punk. De nesten like mye viking punk band som et viking metal band.
Til Dovre Faller er en kort EP med metalversjoner av Flaumen Går, I Noreg Er Vår og Norge i Rødt, Hvitt og Blått, samt en fremføring av dent tusen år gamle Rolandskvadet. Det er også to rettfrem viking metal låter som Svart Natt og The Battle of Stiklestad.
Det er egentlig ikke så mye mer å si om denne EP-en. Det er det nærmeste en misantrop som meg kommer i 17-maistemning og det er en morsom utgivelse for oss som liker melodiøs metal.

---------------------------

Old Funeral rehearsal

Varg Vikernes er han med den hvite gitaren.

---------------------------

Hakuja er et black metal enmannsband fra Japan som har gitt ut en demo. Liker solid og original black metal så kan du høre det på hans Myspace.

Det var konsert på Glassheim igjen (de kjører virkelig på med konserter i vår) med fire band.
Første band var et indie rock band som ikke er nevnt på plakaten eller internettsiden deres, og jeg husker ikke hva de het. De var ok og mesteparten av de veldig få som møtte opp forsvant etter at de hadde spilt.
Neste opp på scenen var The Farmhouse Killings som spilte melodiøs death metal. De har ingen utgivelser som jeg vet om og er derfor ikke på Metal-Archives.com.
De var ikke så fryktelig bra, men de var ikke så fryktelig dårlige heller. Helt akseptabelt, men ikke så mye mer enn det.
Doberman spilte god hard rock og var et hakk eller to bedre. Jeg kjøpte EP-en deres. Jeg har ikke noe imot å se dem igjen om de skulle stikke innom Jevnaker igjen.
Siste band og høydepunktet var death thrash bandet Dead Man's Hand. I tillegg til å spille jævlig bra selv det knapt var folk der så klarte de å komme med noen gode coverlåter av Prowler av Iron Maiden og Hell Bent For Leather av Judas Priest.
Jeg var den eneste foran scenen som headbanget, mens de fir eller fem andre som var der sto i bakgrunnen. Jeg var en enmanns moshpit og jeg liker å tro at jeg var den som motiverte bandet til å spille såpass bra som de gjorde. Jeg fikk dem til å signere albumet sitt for meg.

En gang for lengesiden postet jeg om tegneserien Hate Song. Serien har hatt en lang periode der ingenting ble oppdatert, men nå er den tilbake med en ny side hver tirsdag og torsdag.

Angående metal og tegnserier så kom jeg over en serie som heter Putrid Meat. Jeg vet ikke når den oppdateres, men det er virkelig en tegneserie som er verd å følge med på.
Hovedpersonen er skitten thrasher som er en slags metalversjon av Lobo. Det hele har fantastisk skitten slutten av 80-tallet/tidlig 90-tallets undergrunnstegneseriefølelse i både tegnestil, karakterer og plot. Anbefales på det sterkeste.

SA humorist Andrew "Garbage Day" Miller hater Mastodon. Jeg er ikke enig med grunnene hans, men det er uansett en morsom artikkel du kan lese her.

Nå over til metal musikkvideoer.

Wotan - Lord Of The Wind

Stratovarius - Deep Unknown

Bumi Putra Rockers - Yakjud Dan Makjud

0 Comments: