mandag, mars 17, 2008

Hva om vi bytter ut noen ord?


Ars Ethica byttet ut homofil med downs syndrom i en tekst for noen dager siden. Det er ikke så lett å gjøre det samme i Marte Michelet sin kommentar men jeg har mang en gang lurt på hvordan jeg hadde oppfattet en del kritiske tekster av islam hvis man hadde byttet ut islam med andre ord som f.eks jødedom eller sigøynere, mørkhudede e.l. Hva om man i en kritikk (denne her f.eks) av byggingen av en ny moske byttet ut ordet moske med synagoge eller kirke? Jeg tror mange med meg hadde følt seg utilpass.

Kritikk? For all del.
En smule moderasjon? Absolutt!

7 Comments:

Anonym said...

Meget tålmodig å gå i debatt med Michelet da, dogmatikere lar seg som kjent ikke rokke, og den dama der kjenntegnes vel ikke akkurat av.. vel.. hva er egentlig tillatt å si?

Unknown said...

Godt poeng. Islamofobien er nåtidens jødehat, og akkurat som jødehat på 30-tallet, så er islamofobien en propagandaskapt ting med en større agenda.

Helge said...

"Meget tålmodig å gå i debatt med Michelet da, dogmatikere lar seg som kjent ikke rokke, og den dama der kjenntegnes vel ikke akkurat av.. vel.. hva er egentlig tillatt å si?"

Ja hva er egentlig tillat å si? Jeg har ingen fasit og for å være ærlig så tror jeg ikke at jeg er hundre prosent konsekvent i alt og ett jeg mener noe om. Men jeg strever etter å ikke ende opp med å ha en standard for deg og dine og en helt annen for meg og mine.

Anonym said...

Jeg skulle ønske jeg kunne høre litt islamkritikk fra venstresida jeg alltid har pleid å kjenne meg hjemme på, som samtidig tar avstand fra islamofobien. Å skrive et helt innlegg om hvor utbredt islamofobi er samtidig som man kun bruker noen setninger på å si "jo, noe er selvsagt galt med islam" blir like blindt som å skrive et brunt og islamofobisk innlegg og semtidig bruke noen setninger på å si "men dette gjelder selvsagt ikke alle muslimer."

Det jeg ønsker meg er nøktern kritikk av islam, som samtidig tar eksplisitt avstand fra islamofobien. Og aller helst fra venstresida. Jeg synes det er urettferdig at jeg ikke kan være for jevn fordeling av goder samtidig som jeg er like kritisk til islam som jeg ellers er til kristendommen!

Jeg mener, kunne jeg skrevet noe slikt om Muhammed? Jeg tror ikke det.

kjempediger said...

Jeg er kritisk til alt. Spesielt mennesker som setter dogmer og religioner til herre over sin egen sunn fornuft, med det resultat at sistnevnte høflig avgår ved døden.

Slik sett er jeg både Islamofob, Anti-kristen og kritisk til jødedommen.

For ikke å nevne buddhismen, hvis arkaiske selvutslettende tankegods har mye av skylden for at kineserne frivillig lar seg undertrykke av sin egen regjering.

Helge said...

Kjempediger: Høres ganske fair ut.

Unknown said...

Hun Gamlem-dama er vel uansett ikke helt navla. Vi snakker om Kristent Samlingsparti tross alt.

Antageligvis er hun den minst nyanserte islamkritikeren her i landet på denne siden av Vigrid.