torsdag, juni 28, 2007

A haunting

Jeg har nå akkurat sett et program på Discovery Channel kalt "A haunting". Det handlet om en amerikansk, katolsk kvinne som på fritiden undersøkte paranormale fenomener med tanke på demonpåvirkning eller "onde åndsmakter". Under undersøkelse av en låve fant hun tegn på satanistiske ritualer, og ble besatt av en demon. Besettelsen foregikk imidlertid gradvis, det ble verre og verre etter hvert. Symptomer var endret stemme, avvisning av Gud ("We don't need your God") og psykotisk oppførsel overfor familie og venner. Det hele endte med en eksorsisme foretatt av en katolsk prest. Eksorsismen tok et par timer, og på et tidspunkt begynte hun å sveve (sammen med stolen hun satt i!). Det hele var selvsagt illustrert med rekonstruksjonsvideo og stemningsskapende musikk. Hele programmet var svært suggestivt, og selv om jeg har en svært skeptisk holdning til det hele satt jeg nærmest konstant med gåsehud (nå skal det dog sies at jeg er svært lettskremt av slike programmer, og at jeg ikke kan fordra grøssere av samme grunn).

Det jeg absolutt savnet i programmet var en kritisk røst. Jeg lider av den vrangforestilling at Discovery Channel er en seriøs kanal som bedriver kritisk journalistikk, men dengang ei. Hele programmet var en ukritisk gjennomgang av hva denne kvinnen skal ha gjennomgått, uten saksopplysninger som f.eks. at satanistiske ritualer som påkaller Satan eller demoner er kun en urban myte, og har ingen rot i virkeligheten. Jeg ble også minnet om et program jeg tidligere har sett på samme kanal, om nettopp eksorsime som fenomen. Bl.a. fikk vi se en indisk kvinne med mye de samme symptomer som kvinnen i "A haunting", unormalt dyp stemme, stor styrke og mye aggressivitet. Hun ble "kurert" av en indisk eksorsist, som viste seg å være en skeptiker som hadde kledd seg ut... Men frisk ble hun! Hørte jeg noen si "placebo"?

Som konklusjon kan jeg si at "A haunting" fremstår som et rent reklamefremstøt for katolsk eksorsisme. Det er synd at Discovery Channel lar denslags passere uten så mye som en eneste kritisk kommentar, spesielt siden slike "besatte" i virkeligheten normalt lider av psykiske lidelser og trenger hjelp, ikke demonisering og utmattende magiske seremonier som kan ende opp i tap av liv og helse.

Oppdatering:

Jeg kom til å tenke på noe; det er ikke særlig vanskelig å få stemmen sin til å låte annerledes enn vanlig. Jeg klarer det utmerket. Og se bare på black -og death metal-vokalister! Når alt kommer til alt er jo stemmen din bare lyden av stemmebåndene som vibrerer av luften som passerer, så det er neppe vrient å endre den så dine venner ikke vil kjenne den igjen. (Jeg prøver å finne igjen en sak fra NRKs Urørt på web, "Dawn of doom", som virkelig får hårene til å reise seg. Artisten her er Missy fra herregud.com-forumet, men serveren er visst for travel for øyeblikket. Hvis jeg får den frem poster jeg linken her. Ellers er en god del av zs Metal Søndag gode beviser for påstanden min.)

Oppdatering 2:

Da fant jeg Dawn of doom!

2 Comments:

Helge said...

Jeg har også lagt merke til at Discovery driver med frieri til de som tror på ting som de egentlig vet ikke er sant. National Geographic synes jeg har mye bedre bibel programmer for tiden.

Andreas said...

Har dessverre ikke NG... Ser ellers at Discovery har dette som en serie med programmer under vignetten "Hjemsøkt" ofte kl. 1 om natten. De sender jo også "Fornemmelse for mord".

Men tidligere har de hatt en del bra på den fronten. Husker spesielt det programmet jeg nevnte i posten, hvor de fulgte skeptikere som avkreftet demonbesettelser og kritiserte eksorsisme, men også et program om UFOer og Erich von Däniken. Her fikk han legge frem sitt syn, for deretter å bli regelrett latterliggjort av en programleder som hadde gjort hjemmeleksen sin.