søndag, august 06, 2006

Metal Søndag 6. august


Motörhead - Overkill
Bronze, 1979

Forrige Metal Søndag skrev jeg om en doom klassiker, nå skal jeg skrive om klassiker fra den motsatte siden av heavy metal musikk, nemmelig speed metal.
Og ikke hvilken som helst speed metal, men selveste Motörhead! Motörhead er tidenes aller første speed metal band og også de første til å kombinere metal med punk. De er selveste grunnlaget for all speed metal, thrash og black metal (kanskje en smule overdreven påstand, men ellers ganske riktig).
Motörhead ble dannet i 1975 og holder forsatt på med å lage tøff som faen heavy metal. De har ikke forandret seg mye siden da, men det er ingen negativ ting.

Dette albumet er bare et av mange solide album fra dem. Her finner du tøff og hard rock 'n' roll som bare Motörhead kan lage. En rå blanding av blues, punk og sørstatsrock som blir til reindyrka speed metal. Du får følelsen av å høre på metal, punk, hard rock og blues rock på en og samme gang.
Det er egentlig poengløst for meg å sitte her og prøve å beskrive musikken her når du kan kjøpe dette albumet og høre selv. Liker du ikke Motörhead er neppe metal noe for deg og du burde holde deg til tyggegummilistepoppen din patetiske svekling.

Dette er min korteste anmeldelse så langt, men det hindrer sikkert ingen i å oppdage hvor bra Motörhead er.

--------------

Jeg var på Kistefoss Festivalen i går. Kistefoss ligger i Jevnaker som igjen ligger ved siden av Hønefoss.
Det var en ganske bra festival med mye bra metal og rock fra lokale band.

Først ute med de harde bandene var pop punk bandet Brat Pack. Ikke metal og feil type punk for min del, men de var ikke helt håpløse. De to første sangene sugde, men de kom seg og fikk litt mer driv etterpå.
http://www.bratpackband.com/

Så kom endelig metal på menyen med Oslobandet Breed. Sikkelig tøff post-thrash uten svakheter. De har vist ikke gitt ut noen plater enda, men klarer de å spille inn en plate med samme energien de hadde live skal jeg garantert kjøpe den.
http://www.breedmusic.net/

Etterpå var det Dimetrodon. Også et metal band som ikke har gitt ut noen plater, men av annen type enn Breed. En mer tradisjonell form for metal med en del rock inn i lydbildet. Også et bra band som jeg håper klarer å spille inn et album eller to.

Så var det Barske Karer som avsluttet det hele. De var ikke et metal band, men de spilte god og hard rock, og de har faktisk spilt inn flere plater som jeg seriøst kommer til å sjekke ut.

Og her er noen metal musikkvideoer som vanlig.

Death - The Philosopher

Blind Guardian - Valhalla

0 Comments: