søndag, august 18, 2024

Metal Søndag 18. august


Det er alltid godt med en dose med teknisk thrash, bare la de raske riffene rive i øregangene og bli dratt med av de komplekse sammensettingene av riff og trommer. Polske Astharoth gir meg akkurat dette på deres debut Gloomy Experiments fra 1990. Mye av musikken minner meg om Kreator om de skulle gå for et langt mer teknisk sound, spesielt er det vokalen som får meg til å tenke på dem. Det er dem og de sveitsiske tekniske thrashgudene Coroner som er de to bandene jeg tenker mest på når jeg hører på Gloomy Experiments selv om det er langt flere band enn dem som Astharoth tar inspirasjon i fra. Selv om dette er teknisk thrash, så har det en veldig stor råskap i musikken i at det føles litt sloppy til tider og at lydproduksjonen er alt annet enn glattpolert. Jeg føler at dette er med på å gi musikken et veldig energisk preg som ikke ville ha vært der med en renere lyd og mer tight instrumentering. Alle disse elementene er med på å gi Gloomy Experiments et særpreg.

Astharoth skapte et mesterstykke enhver fan av denne type thrash burde høre på. Jeg tror de som er opptatt av teknisk thrash vet om dette albumet, men samtidig vil jeg tro at Gloomy Experiments er mer på den obskure siden av ting for de fleste metalheads. Astharoth er jo fra Polen og de gav ut dette albumet i 1990, en tid hvor thrash var på vei ut, så dette albumet nådde neppe så mange. Ikke rart at bandet splittet opp bare noe få år etterpå uten å gi ut noen flere album. Det vil si, ikke før de ble gjenforent i 2020 og gav ut nytt album samme året. Gloomy Experiments er uten tvil en obskur klassiker som fortjener å bli mer kjent og et album alle som digger teknisk thrash burde høre på.

-----------------------------------------------------------------------------

Powerlöad er et canadisk speed metal/punkband som har gitt ut en demo. Dere kan høre dem på deres Bandcamp.

Nå over til metal musikkvideoer.



0 Comments: