søndag, juli 28, 2024

Metal Søndag 28. juli


Jeg følger hele tiden med hvilken nye band som blir lagt til metal-archives.com, så da jeg så Marc Urselli's SteppenDoom dukke opp der en dag og leste meg opp på hva dette var, så viste jeg at jeg måtte ha dette albumet. Jeg viste ikke hvem Marc Urselli var, men da jeg så at mongolsk strupesang var involvert, så var det mer enn god nok grunn til å kjøpe albumet uten å høre på det først. Det viser seg at Marc Urselli ikke bare er en tilfeldig fyr, men en sveitsiskfødt musikkprodusent som har jobbet med en rekke kjente band og artister som U2 og Elton John, og har vunnet tre Grammy Awards. Men ingenting av det om hvem han er hadde noe å si hvorfor jeg digger dette albumet. Jeg digger SteppenDoom på grunn av den unike og fantastiske musikken. Den mest åpenlyse tingen å peke til er at det er en hel rekke tuvinske og mongolske strupesangere som står for det meste av vokalen. Det er noe magisk med den vokalteknikken som er som skapt til de store åpene og ville landskaper, som skapt for følelsen av sjamanisme og en åndeverden utilgjengelig for den moderne verden. Og når det kommer til det instrumentale, så er det skikkelig tung, seig og sakte doom som ligger et sted mellom drone doom og eksperimentell musikk. Dette er skikkelig trippy og hypnotiserende metal som gjør at man glemmer virkeligheten, at sjelen er virkelig og at den svever over uendelige stepper.

SteppenDoom er et fantastisk album som tar drone doomkonseptet til nye nivåer. Og det er ikke så rart at de har fått det til når man ser at gjestegitarister består av medlemmer fra legendariske doom og mer eksperimentelle metalband, som Matt Pike fra Sleep og High on Fire, Trey Spruance fra Mr. Bungle, Steve Von Till fra Neurosis, Johannes Persson fra Cult of Luna og Aaron Aedy fra Paradise Lost. SteppenDoom er et album som fortjener klassikerstatus blant alle fans av atmosfærisk og eksperimentell doom.

------------------------------------------------------------------------------------

IronBorne er et bulgarsk enmanns heavy metalband som har gitt ut en selvfinansiert EP. Dere kan høre musikken på Bandcamp.

Tomáš Vendl som spilte bass på de to første albumene til det legendariske black metalbandet Master's Hammer døde den 26. juli.

Nå over til metal musikkvideoer.



0 Comments: