søndag, august 06, 2023

Metal Søndag 6. august


Året rett etter deres ganske så interessante selvtitulerte debut, så gav Astrohenge ut oppfølgeren med den ganske så rett frem tittelen II. I likheten med debuten, så er det snakk om instrumentell musikk som er psykedelisk og teknisk. Låtene er den ene riffsalaten etter den andre, men på en måte som gir sammenheng og en fascinerende struktur. Enten det, eller så er det bare at min ADHD diagnose gjør at jeg kan nyte den ekstremt så dynamiske strukturen i større grad enn det normale folk er i stand til. Musikken her har som man burde forvente fra debuten veldig tekniske strukturer med mye som foregår i alle instrumentene. Noe jeg ikke nevnte da jeg skrev om debuten er at det er to gitarister, men ingen bassist. Noe som overrasket meg litt siden det er ingen tvil om at riffene er harde og tunge riff med røtter i sludge metalsjangeren. En annen ting som også dukker opp på II, som jeg heller ikke nevnte da jeg skrev om debuten, var bruken av piano gjennom låtene og hvor effektivt det er som en del av det progressive lydlandskapet.

Likte du debuten eller liker du unik og anderledes instrumental og progressiv musikk, så er det en selvfølge at du burde høre på oppfølgeren. II er en halvtime med intens og eksperimentelt metal, altså ti minutter kortere enn debuten. Men i gjengjeld med en såpass kortere spilletid, så rekker ikke albumet å bli kjedelig. Det er en halvtime med intensitet og det passer meg perfekt.

--------------------------------------------------------------------------------------

Necronomicon ex Mortis er et amerikansk death metalband om har gitt ut fire demoer/EP-er. Dere kan høre dem på deres Bandcamp.

Nå over til metal musikkvideoer.



0 Comments: