søndag, august 29, 2021

Metal Søndag 29. august

 
Selvfinansiert, 2015

Å mikse melodiøs death metal og power metal er ikke akkurat noe nytt, men jeg kommer ikke på så mange band som også tar i bruk black metal i denne stilen. Dawn of Dissolution fra Texas er et av de få bandene jeg vet om i denne stilen. Dawn of Dissolution er et band som tydelig ønsker å være episk. Fra platecoveret som viser en kriger med sverd og rustning under nordlyset til en to minutter lang episk intro med et symfonisk preg, og ikke minst selveste musikken, så er det tydelig at Dawn of Dissolution ønsker å dra deg inn i en verden fylt med eventyr og mystikk. Musikken på Nightfrost har en følelse og struktur som minner meg om symfonisk black metal fra 90-tallet. Og selv om det er ingen tvil om at det er mye black metal i musikken, så er mange av riffene og gitarsoloene av den svulstige melodiøse death metaltypen. Bruken av growling i vokalen er også mye med på å gi dette et melodiøst death metalpreg, selv om det er verdt å nevne at de går for en black metalvokal på den ti minutter lange avslutningen. Og som nevnt i starten, så er det en dose power metal i det hele. Keyboards er en viktig del av lydbildet og en stor del av å gi Nightfrost det episke preget bandet ønsker å skape.

Det som sikkert kan trekke Nightfrost ned noen hakk er den syntetiske sounden trommemaskinen har og den mangelen på skikkelig punch i trommene man skal ha i metal. Personlig så synes jeg at trommesounden er en del av sjarmen for meg siden jeg har lært å elske trommemaskiner gjennom årene. Selv om musikken uten tvil er episk, så er ikke spilletiden det siden Nightfrost er en EP som er så vidt i underkant av en halvtime lang. Det er uansett en EP som er verdt å høre på for en hver fan av denne type melodiøs death metal. Den ligger ute på bandets Bandcamp. Dette er nok et tilfelle hvor jeg fikk tak i en fysisk utgave før den ble utsolgt.

---------------------------------------------------------------------------

13 Dead er et canadisk melodiøst death metalband som har gitt ut en selvfinansiert EP. Dere kan høre dem på deres Bandcamp.

Nå over til metal musikkvideoer.



0 Comments: