søndag, august 15, 2021

Metal Søndag 15. august

 

Verken Varg Vikernes eller hans enmannsband Burzum trenger noen introduksjon. Vi har alle hørt om kirkebrannene og drapssaken, og vi vet alle om hvilken nynazistisk klyse han er. Uansett hvor mye negativt vi kan si om han som person, så er det ingen tvil om at Burzum er et av de mest innflytelsesrike bandene i black metalsjangeren. Derfor husker jeg at jeg var spent da jeg hørte at han slapp ut av fengsel i 2009 og spilte inn et nytt album. Med tanke på at han hadde tatt avstand fra metalsjangeren i fengsel siden den ikke var tilstrekkelig arisk nok for han, så var det nok mange som forventet nok et ambient album. Men heldigvis satte han gang med å spille inn et skikkelig black metalalbum og Belus ble for meg et høydepunkt i 2010 da det kom ut. Det fikk som forventet en ganske blandet mottagelse av mange av fansen. Ikke så rart siden det er et litt anderledes album fra klassikerne som kom ut på 90-tallet, så de som forventet enda en Det som engang var eller Filosofem ble nok skuffet. For det første er vokalen ikke langt nært så skrikende og intens som på de gamle albumene. Den er mer tilbakeholdt og nesten hviskende, noe som faktisk passer musikken perfekt. Det er også mye bruk av ren vokal som ikke er skrikende. Når det kommer til riffene, så er det ingen tvil om at det er både helnorsk black metal og Burzum vi hører på her, men med en helt annen energi. Det er fortsatt bekmørk og gripende black metal, men det er med en egen atmosfære som både føles som noe tidløst og fresht.

Belus er et av de albumene jeg har problemer med å beskrive. Det høres ut som Burzum, men høres også anderledes ut. Uten å gå i dype detaljer om hvert eneste riff, bruk av tromming osv., så er egentlig alt jeg ønsker å si om Belus er at jeg ikke bare liker det like mye som noen av de klassiske albumene, men jeg vil gå så langt som å si at Belus er kanskje en av det beste Burzum albumene. Kanskje det var den befriende følelsen av å slippe ut av fengsel som var med på å gi Belus den energien jeg føler når jeg hører på. Eller kanskje det var flere år med fengsling. Ikke vet jeg. Jeg bare vet at jeg digger dette albumet. Belus er i mine ører en klassiker.

-----------------------------------------------------------------------------------

Dire Castle er et amerikansk enmanns heavy metalband som har gitt ut en selvfinansiert EP. Dere kan høre den på Bandcamp.

Nå over til metal musikkvideoer.



0 Comments: