søndag, desember 06, 2020

Metal Søndag 6. desember


Jeg husker da jeg var en nykommer til metalsjangeren i 2004 og Enslaved gav ut Isa. Det var en liten artikkel om de tidligere albumene til Enslaved i Scream Magazine i sammenheng med intervjuet med dem. Det var noen veldig korte tekster om hvert album som forklarte hvor geniale og viktige de var. Jeg bestemte meg for å bestille et av dem gjennom en platebutikk, og istedet for debuten eller noen av de to oppfølgerne som Scream Magazine skrøt så mye av, så gikk jeg for Blodhemn fra 1998. Jeg tenkte at hvis Enslaved er så geniale som alle påstår, så burde selv et av de mindre viktige albumene være like bra som klassikerne. Jeg kan si at dette innkjøpet var et smart valg siden Blodhemn er et album som er en personlig favoritt etter alle disse årene. Etter en myk og vakker, men mystisk og nesten litt farlig intro, en intro som føles som å gå igjennom tykk iskald tåke som gløder hvit på grunn av en fjern sol du ikke kan se i gjennom skodden, så setter Blodhemn skikkelig i gang. Dette er et album hvor de virkelig skrur opp den intense og raske siden av deres black metalrøtter. Lynraske, harde riff og tromming, med store doser blast beats. Jeg husker jeg ble litt slått ut første gang jeg hørte dette siden jeg ikke hadde hørt på så mye ekstrem metal den gang. Jeg har hørt på alle typer ekstrem metal siden da, men den intense energien i Blodhemn griper meg selv etter alle disse årene. Dette er skikkelig helnorsk black metal med den unike touchen som bare Enslaved får til. Bruken av keyboards er perfekt og komplimenterer lydbildet.

Det er utrolig mye jeg kunne ha skrevet om Blodhemn, fra bruken av black metalskriking med ren vokal på de rette stedene, de framtrendene riffene, låtskrivingen og stemningen, osv.. Det er bare et album hvor alt er riktig. Det var deres siste skikkelig black metalalbum før de begynte å fokusere på mer progressiv metal, så jeg antar at Blodhemn markerer slutten på klassisk Enslaved. For meg markerte Blodhemn starten på å utforske black metal. Det var ikke mitt første black metalalbum akkurat, men det åpnet en hel ny magisk verden av musikk jeg ikke ante var mulig å skape. Musikk som var så rå, støyende og ekstrem, men samtidig så vakker, episk og majestetisk. Jeg setter personlig Blodhemn på like høyt nivå som albumene som kom før, som er albumene de fleste peker til som de viktige klassikerne.

-------------------------------------------------------------------------------------

Snogard er et amerikansk black metalband som har gitt ut en selvfinansiert EP. Dere kan høre dem på deres Bandcamp.

Nå over til metal musikkvideoer.



0 Comments: