søndag, oktober 25, 2020

Metal Søndag 25. oktober

 

Som en stor fan av King Diamond, så er det bestandig en stor glede å høre på alle albumene i oktober som en forberedelse til Halloween. Det er selvsagt de klassiske 80-tallsalbumene som virkelig gjelder, men etter å ha gått gjennom alle så mange ganger på rad gjennom årene, så har jeg fått smak for de nyere albumene. Give Me Your Soul... Please fra 2007 er et av de albumene som fikk veldig blandet kritikk da det kom ut, men som jeg digget fra første stund jeg hørte det da det kom ut. Det er selvsagt nok et konseptalbum om overnaturlig skrekk. Det handler om en mann som bor i et gammelt hus på Never Ending Hill sammen med sin svarte katt, Magic. Han blir hjemsøkt av spøkelset til ei lita jente som ble drept av sin egen far. Hun og lillebroren ble drept, men de på den andre siden tror med en feiltagelse at broren begikk selvmord og dømmer han til å brenne i Helvete. Den eneste måten å redde broren på er å finne en annen avdød sjel som kan ta hans plass i Helvete. Hun forsøker å skremme mannen i huset til døde for å ta sjelen hans. Historien er omtrent det man forventer fra et King Diamond album, men det var musikken som gjorde at enkelte fans ikke var helt ombord med Give Me Your Soul... Please da det kom ut.

Det instrumentale er i mine ører fantastisk. Veldig melodiøst med noen fantastiske riff og gitarharmonier, og ikke minst, gitarsoloer. Noen vil kanskje si at det er litt for melodiøse saker, det er for velspilt og catchy til at det er noe problem for meg. Men det jeg tror de fleste reagerte på selveste vokalen. King Diamond er kjent for sine unike og teatralske bruk av falsettvokal. Det er den tingen han er kanskje mest kjent for, men på Give Me Your Soul... Please, så holder han veldig tilbake på falsetten. Den dukker stadig opp, men ikke på samme nivå som på tidligere album. Og på tidligere album, så har King Diamond tatt rollen som sanger for alle karakterene i albumenes historie, mens her spilles den lille jenta av hans kone Livia Zita. Men ingenting av dette er noe problem for meg. King Diamond har en unik stemme og kan så mye mer enn bare falsett. Over årene har dette albumet vokst veldig mye på meg og blitt til et av favorittalbumene som jeg liker like mye som de gamle. Det høres ut som skikkelig King Diamond i mine ører, og er du en fan, så har du null grunner til å hoppe over denne.

------------------------------------------------------------------------------------

Cobra Spell er et nederlandsk heavy metalband som har gitt ut to demoer/EP-er. Dere kan høre dem på deres Bandcamp.

Nå over til metal musikkvideoer.



0 Comments: