søndag, april 26, 2020

Metal Søndag 26. april

Slayer - World Painted Blood
American Recordings, 2009

Slayer er et såpass ikonisk band at alle vet hvem de er. Alle albumene deres fra 80-tallet er noen av metalsjangerens største klassikere og var enormt viktige for utviklingen av ekstrem metal. Albumene de gav ut på første halvdel av 90-tallet var ganske gode, for og så etterpå gi ut en rekke dårlige album i et klønete forsøk på å modernisere dem selv. De hadde et lite comeback i kvalitet i 2006 med Christ Illusion. Ikke et genialt album på noen måte, men fremdeles ganske tøft. I 2009 kom World Painted Blood ut og markerer hvor i deres diskografi hvor jeg sluttet å bry meg om Slayer. Ikke fordi World Painted Blood er noe dårlig album. Tvert imot. Dette er knallhard og rask thrash metal i klassisk Slayer stil. Med muligens unntak av lydproduksjon, så høres World Painted Blood ut som noe Slayer kunne ha gitt ut på slutten av 80-tallet som et direkte oppfølger til South of Heaven. Det er riktignok også en mangel på høye skrik fra Tom Araya som gjør at dette ikke er helt likt hva de gjorde på 80-tallet, men heldigvis er ikke stemmen hans for gammel til og fremdeles høres aggressiv ut. Albumets svakhet er kanskje at Slayer pleide å fornye seg og dytte metal til ny nivåer på de gamle albumene, mens her, så gjør de ingenting nytt og resirkulerer gamle triks. Det er kritikk jeg er enig med, men samtidig, så er det nettopp fordi World Painted Blood høres ut som gammel Slayer grunnen til at jeg liker det.

Grunnen til at jeg stoppet å bry meg om Slayer etter dette albumet er ikke albumet i seg selv siden det er et solid stykke med metal. Det er at noen få år etterpå i 2013, så døde Jeff Hanneman. Det var hans ikoniske riff og gitarspill som formet så mye av deres sound. Kerry King og Tom Araya valgte å fortsette bandet for å tjene mer penger på bandets ikoniske navn. På toppen av det hele, sluttet Dave Lombardo som trommis i Slayer like etterpå. Det er liten grunn for meg å sjekke ut albumene som har kommet ut i ettertid siden jeg ikke anser dem som skikkelig Slayer album. World Painted Blood er kanskje ikke bandets siste album, men det hadde vært en god avslutning for bandet om det var det.

---------------------------------------------------------------------

DragonHarp er et italiensk power metalband som har gitt ut en selvfinansiert EP. Dere kan høre dem på deres Bandcamp.

Over til metal musikkvideoer.

Loudness - Let It Go

The Berzerker - Forever

Törr  - Kladivo Na Čarodejnice

0 Comments: