søndag, april 19, 2020

Metal Søndag 19. april

Feelament - Hate Delivery
Selvfinansiert, 2018

Feelament er et band fra Moskva i Russland som jeg best kan beskrive som moderne metal. De spiller en mellomting av groove metal og metalcore, ikke så ulik den type metal Lamb of God spiller. Med andre ord, så er det lite som minner om tradisjonell europeisk metal og de er mer i retning av den tøff i tryne groove metal sounden som tok over i USA. Det instrumentale er ganske variert og de tar inspirasjon fra flere sjangre, med groove metal som den dominerende delen av musikken. Liker du denne type musikk, så er det nok av tøffe riff og tromming som gjør at Hate Delivery er et unikt album som er verdt å høre på. Men for meg er det som gjør at Hate Delivery står ut i fra andre groove metal og metalcoreband er vokalisten Maria Balyasova. Hun har en perfekt stemme for musikken og gjør en fantastisk jobb med å veksle med ren og pen vokal over til hese rop på de rette stedene i musikken. Hun bruker også mer dyp growling på enkelte låter. Hennes vokal sammen med instrumentene bygger opp en aggressiv stemning og jeg ser for meg at Feelament må være et fantastisk liveband når jeg ser for meg de spiller. De ser i alle fall energiske ut i de to musikkvideoene laget for Hate Delivery.

Som nevnt, dette er ikke tradisjonell metal. I et intervju med vokalisten, så nevner hun for det meste alternative hard rockband fra 90-tallet og 2000-tallet som inspirerte henne til begynne i et band. Hater du alt som høres moderne ut og som tilhører groove metal og metalcoresjangeren, så er det en selvfølge at Hate Delivery ikke er noe album du burde sjekke ut. Men har du ikke noe imot denne type musikk, så er Hate Delivery noe av det beste som kommet ut i denne stilen i de siste årene. Det er lett å headbange til og det er tøft nok i mine ører, så sjekk dem ut på Bandcamp.

---------------------------------------------------------------------

Villain er et canadisk heavy metalband som har gitt ut en selvfinansiert EP. Dere kan høre dem på deres Bandcamp.

Nå over til metal musikvideoer.

Trollfest - Hen of Hades

Nekrogoblikon - Dressed as Goblins

Advent Sorrow - Pestilence Shall Come

0 Comments: