søndag, januar 05, 2020

Metal Søndag 5. januar

Mister Bigglesworth - Swedish Made Penis Enlarger Pumps and Me
Disposable Culture, 2018

Er det to sjangre av brutal musikk som er kjent for sin idioti, så er det deathcore og slam death metal. Det er nok av band som kombinerer de to stilene for å skape hjernedød brutalitet som er skreddersydd for ekstra aggressiv testosteronfylt moshing og ikke særlig annet. Men det var ikke hjernedødt nok for australske Mister Bigglesworth og bare spille slik musikk, de følte også behovet for å legge til et gimmick og image basert på Austin Powers-filmene. Ikke at det påvirker musikken noe særlig, men det er klipp i fra filmene som dukker opp, spesielt av scenene med karakteren Fat Bastard. Man fanger fort opp den useriøse stemningen når man ser på coveret og hører alle klippene som er brukt. Det er verdt å nevne i denne sammenheng at bandnavnet Mister Bigglesworth er også navnet til Dr. Evil sin katt. Hvis du hater dum humor og deathcore, så vil du fort hate Swedish Made Penis Enlarger Pumps and Me. Men er du klar for en ultrabrutal dose av slam riff, breakdowns og dyp, gurglende growling som blir til de pig squeal lydene så mange hater, så er dette en perfekt EP på 30 minutter.

Det er kanskje fordi jeg er ekstremt usofistikert og liker teite ting, samt at jeg ikke hører ofte nok på deathcore til at jeg har gått lei av sjangeren, men dette er tøffe og catchy saker i mine ører. Jeg vil heller dø enn å bli assosiert med idiotene som hører på deathcore fremfor skikkelig death metal, og hardcore dancing er noe av det teiteste som har kommet ut av moshing, men jeg kan se for meg en yngre versjon av meg selv som ikke vet bedre som synes at dette er det tøffeste musikken der ute og gå berserk i mosh pitten til dette. I stedet sitter jeg hjemme og nikker med hodet til den groovie brutaliteten mens jeg lurer på hvor mye verre jeg hadde vært som person og musikkelsker om deathcore hadde vært min introduksjon til tung musikk. I likhet med all god musikk basert på slam, så holder de ting på et midttempo nivå. Og i likhet med de fleste moderne band, så har de en Bandcamp hvor man kan både kjøpe CD-en deres og streame låtene gratis.

--------------------------------------------------------------

Void Vator er et amerikansk heavy metalband som har gitt ut fire demoer/EP-er. Dere kan høre dem på deres Bandcamp.

Nå over til metal musikkvideoer.

Untimely Demise - Navigator's Choice

Exhumed - Night Work

Kreator - Satan Is Real

0 Comments: