søndag, januar 19, 2020

Metal Søndag 19. januar

Nihilistinen Barbaarisuus - Synkkä tuuli
Horror Pain Gore Death Productions, 2013

Nihilistinen Barbaarisuus er finsk og betyr nilistisk barbari. Med et finsk bandnavn, med en finsk albumtittel og med finsk lyrikk, så skulle man tro de er fra Finland, men de er faktisk fra Pennsylvania i USA. Selv om det er lett å ta feil av hvor de kommer i fra, så er det ingen tvil om at de er black metal når man ser vintermotivet på platecoveret og den nesten uleselige bandlogoen. Dette er veldig stemningsfylt og typisk black metal fra start til slutt. Synkkä tuuli åpner med lyden av ulende vintervind og noen som vandrer gjennom snøen før musikken setter i gang. Riffene er primitive, med en rå og lo-fi gitartone, vokalen er hese skrik som ligger nesten i bakgrunnen av lydbildet og det er raske beats som går sammen med de raske riffene. Ingenting med altfor mye særpreg med andre ord. Hvis du er veldig lei av band som drar tydelig inspirasjon fra Burzum og andre norske band fra første halvdel av 90-tallet, så trenger du ikke å lese videre siden dette ikke er et album for deg. Men er du ute etter noe som gjør denne sounden riktig, så les videre. En ting som er ganske åpenlyst er at de bruker en trommemaskin, og den har en veldig syntetisk lyd enkelte kommer til å mislike. Personlig digger jeg den sammen med de billige keyboards synthpartiene. Av og til glir musikken fra iskald black metal til myke stemningsfylte partier av dunkel synth ambient. Det er også en del bruk av akustisk gitar for å bygge på stemningen. Mye av dette minner meg om debuten til Satyricon.

Denne enkle lavbudsjettfølelsen som er på Synkkä tuuli er mye av grunnen til at jeg lar meg fange opp av stemningen. Det høres nettopp ut som noe som kunne ha kommet ut på 90-tallet, og jeg synes at billig og lo-fi er noe som fanger opp følelsen av et vinterlandskap mye bedre enn noe annen sound. Det er kanskje lite som er originalt på Synkkä tuuli, men det er fortsatt musikk som treffer når jeg er i vinterstemning. De som har hørt om dette bandet vil peke til oppfølgeren som noe langt mer originalt og genialt, men for meg er dette akkurat det jeg vil høre når jeg sette på denne type black metal.

-----------------------------------------------------------------

Hexenbrett er et tysk heavy metalband med et hint av black metal som har gitt ut en selvfinansiert EP. Dere kan høre dem på deres Bandcamp.

Nå over til metal musikkvideoer.

Secret Sphere - The Calling

The Night Flight Orchestra - Gemini

Mystic Prophecy - The Crucifix

0 Comments: