søndag, august 18, 2019

Metal Søndag 18. august

Naked Star - Ancient Rites
Selvfinansiert, 2016

Som enhver doomfanatiker, så får jeg aldri nok av seige, tunge riff spilt veldig sakte og full av en bekmørk okkultisme. Tyske Naked Star gir meg den dosen jeg trenger med det satanistiske mesterverket Ancient Rites. Vi snakker om tradisjonell doom, men med en dose av tøff og catchy blues rock i riffene på enkelte sanger. Til tross av hvor seige disse riffene er, så er det mye energi i dem og trommingen som gjør at det er lett å headbange til. Med en skitten lydproduksjon og en del fuzz i gitarforsterkerne, så blir bass og gitar til en stor tung lyd som knuser alt i sin vei. Vokalen er perfekt til musikken. Litt rusk i den, men fremdeles med en kommanderende kraft som fremfører lyrikken om satanisme, hekser og demoner slik at man blir besatt av musikken. Ancient Rites er dypt forankret i god gammeldags doom metal, men har et veldig unikt preg med de tingene jeg har allerede påpekt.

Jeg ser for meg at fans av stoner metal kommer også til å digge Ancient Rites siden det er mange elementer fra denne type doom metal som også er en del av stoner. Jeg ser også for meg at de som er veldig opphengt i lydproduksjon kan kanskje misslike at det er vanskelig å høre hva som er bass og hva som er gitar i lydbildet når de glir sammen til et stort tungt lydlandskap. Men de er ikke typene som burde høre på doom metal, så hvem bryr seg om hva de synes? Albumet kan streames på Naked Star sin Bandcamp, og jeg ser det er bare syv kopier igjen av vinylen og tre kopier igjen av CD-en i dette øyeblikket jeg skriver denne anmeldelsen, så det er bare å skynde seg og kjøpe en kopi.

---------------------------------------------------------------------------

Lust for the Devil er et amerikansk doomband som har gitt ut en selvfinansiert EP. Dere kan høre dem på deres Bandcamp.

Nå over til metal musikkvideoer.

Sinbreed - Dust to Dust

All Hell - Vampiric Lust

Bleed for Me - Reborn

0 Comments: