søndag, august 11, 2019

Metal Søndag 11. august

P-Troll - Butcher Twister
Raffinerie Production, 2007

Jeg husker jeg kom over franske P-Troll for mange år siden, mest sannsynligvis mens jeg prøvde å finne ut hvor mange metalband det er som har troll i navnet. Jeg så platecoveret til debuten Butcher Twister og jeg har husket P-Troll helt siden den gang siden det er et såpass unikt og veldig fransk platecover. Og de er et veldig fransk band når det kommer til humoren i lyrikken og hvordan de fremstiller seg selv som et humoristisk band. Til tross av det, så er nesten all lyrikk på engelsk. Musikalsk sett ligger de på hard rocksiden av heavy metalsjangeren, med en tydelig inspirasjon til gammel W.A.S.P. og andre band som hadde stort hår på 80-tallet. Det er musikk som oser av fest, fyll, svette sommernetter og hard rock barer. Veldig rett frem hard rockriff med den driven og energiske intensiteten som gjør det til heavy metal. Vokalen har det litt hese og rølpete preget mange av disse bandene i denne stilen har, og jeg kan forestille meg hvor kule P-Troll må høres ut live etter noen øl.

Platecoveret er i det hele tatt grunnen til jeg alltid husket Butcher Twister som et album av interesse. Det tok mange år før jeg tok steget for å spore Butcher Twister opp på CD og jeg er veldig glad for at det levde opp til forventingene at det skulle være underholdende heavy metal med et hard rockpreg. Alle låtene er catchy, energiske og gjør deg klar for en kveld med konserter og fyll. P-Troll er et band jeg skulle ha likt å se live, men det er usikkert at de er i det hele tatt aktive som et band lengre og sjansene for at de skulle komme til Norge er lik null. Heldigvis kan jeg alltids sette på Butcher Twister og nyte en dose sleazy metal.

--------------------------------------------------------------------

Belle Morte er hviterussisk gothic metalband som har fem demoer/EP-er ute. Dere kan høre dem på deres Bandcamp.

Nå over til metal musikkvideoer.

Strapping Young Lad - Relentless

Cropsy Maniac - Shear Terror

Nekrogoblikon - The End of Infinity

0 Comments: