søndag, juni 19, 2011

Metal Søndag 19. juni



Thin Lizzy - Fighting
Vertigo Records, 1975

I vår reise gjennom Thin Lizzy sin diskografi for å oppdage dem som et metalband fremfor et rockeband er vi et steg nærmere målet. Albumet åpner med et cover av Rosalie av Bob Seger. Gitarene er tyngre og hardere enn på det forrige albumet, gitarharmonien mellom Brian Robertson og Scott Gorham er sterkere og generelt er dette et rettfrem hard rock. Når vi kommer Suicide hører vi klare hint av heavy metal. Riffene er virkelig tunge og solide. Det er låter som dette som gjør at vi kan snakke om Thin Lizzy som et metalband. Vi er enda et stykke i fra mål, men samtidig så nært. Om bare resten av albumet hadde vært så tungt og fylt med så metalliske riff, gitarharmonier og soloer, så de kunne de vært ute før Judas Priest med å gi ut et ekte metalalbum. Når det er sagt, så er dette ellers et genialt hard rock album. Bassen og vokalen til Phil Lynott er fantastisk å høre på og det samme kan sies om trommingen til Brian Downey. Hele albumet føles så deilig å høre på.

Fighting er en av 70-tallets store klassikere. Alt stemmer på dette albumet. Og når man setter det på, så forsvinner hele verden og musikken blir det eneste som er virkelig. Dette er et av de albumene man ikke kan leve uten når man har hørt på det noen ganger. Fighting anbefales på det sterkeste.

---------------------------

Choking on Entrails er et amerikansk grindcore band med to demoer/EP-er ute. Dere kan høre dem på deres Myspace.

Det var nok en gang konsert på Glassheim. Denne gangen med tre band. Jeg vet ærligtalt ikke hvem som var først på scenen, men de var på mange måter høydepunktet for meg. De spilte virkelig god hard rock. De hadde til og med eksplosjoner på scenen. Jeg er ikke sikker om de gikk helt opp på et mate nivå, men jeg var mer opptatt av nyte konserten enn å analysere musikken deres. Neste band var Moneyshots som var ganske rettfrem 80-talls hard rock, de var gode nok, men som sagt var første bandet best.
Crashdïet burde ha vært kveldens høydepunkt, men hadde altfor dårlig lyd. Settet var også veldig kort. Jeg tror det er fordi ikke følte å spille mer med den dårlige lyden de hadde. Virkelig synd siden jeg så frem til å se dem etter å ha hørt på alle albumene deres in en uke i strekk for å forberede meg til konserten. Jeg håper jeg kan få se dem igjen under bedre forhold en gang i en ikke så fjern fremtid.

Jeg antar all har fått med seg at Seth Putnam er død. Jeg burde ha skrevet noen ord forrige uke om det, men kom aldri så langt. Han var en av de siste virkelig ekstreme musikerne her i verden. Denne bloggposten oppsummerer mye av hvorfor han var en viktig musiker innfor ekstrem metal og punk. Det er ikke så mye jeg kan si utover det annet enn jeg har respekt for en mann som var for ekstrem for mange metalheads og punkere.

Nå over til metal musikkvideoer.


F.K.Ü. - Die Toten Core

Witchery - Witchkrieg

Gwar - Sick of You
Reprise fra gamle dager. Denne var blant de første videoene jeg postet i de tidligste utgavene av Metal Søndag.

0 Comments: