mandag, februar 04, 2008

Er vi ferdig med helvete?


Biskop Olav Skjevesland svarer. Link

Så da vet vi litt mer om hva den norske kirke mener om helvete, vi får også vite at den norske kirke holder seg til den augsburgske konfesjonen i fra 1530. Jeg kan ikke huske jeg lærte noe om det på skolen men skitt au, jeg hadde bare ni år med religionsundervisning og man rekker jo ikke gjennom alt.

Men hva om det ikke finnes noen gud eller noe helvete, hvor meningsløst er det da ikke å sløse bort tiden på å tilbe eller frykte noe som ikke eksisterer? Jeg er nesten sikker på at Skjevesland og jeg egentlig er ateister begge to, det er bare at jeg tror på en gud mindre enn Biskop Skjevesland og for meg så er derfor også alle helvetes dilemmaer oppklart og borte som dugg for solen, mens den stakkars biskopen må fundere videre på hva helvete innebærer for han.

For helvete finnes bare for de som tror på det.

4 Comments:

Anonym said...

For helvete finnes bare for de som tror på det.

snodig nok er det de som ikke tror som må oppleve det.

Passopp said...

Helge, jeg vet ikke når og hvor du gikk på skolen. I min tid (1950-tallet, liten stasjonsby i Nordland) var det bare syv års folkeskole. Men den augsburgske konfesjon lærte vi faktisk om, og senere fikk vi høre mye mer, i realskolen og gymnaset.

Man kan like innholdet eller ikke, men det er sørgelig at man kanskje ikke lenger lærer på skolen om historiske fakta og begivenheter som vår samfunnsordning faktisk bygger på.

Uten faktakunnskaper kan ingen forandring til noe bedre skje.

Helge said...
Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.
Helge said...

Nå er det jo selvsagt mulig at jeg har glemt denne edle kunnskapen men jeg kan si en ting som er helt sikkert.

De tre siste årene, ungdosmskolen, så hadde jeg en misjonær som kristendomslærer og teorien var det vi gjorde av lekser. på skolen var det ren misjonering. Han var sterkt delaktig i å gjøre meg til den ateisten jeg er i dag. Hans vitnesbyrd var alltid så ville at det gikk bare ikke an å tro på det han serverte av gudsbeviser.