lørdag, desember 22, 2007

Floskel


Forskning.no

Er det bare jeg som synes at denne artikkelen er proppet med floskler?

Lofoten er et eksempel på et unikt område som er helt i særklasse globalt, og er av stor betydning for fisk, fugler og pattedyr(...)

Dette er det viktigste gyteområdet for torsken på den nordlige halvkule


Nordsjøen er jo så proppet med installasjoner og traffik at man noen ganger kan gå tørrskodd over til Skottland men jeg ser ikke annet enn at vi spiser fisken som tas opp der, og nordsjøen er tross alt bare en grunn liten hagedam sammenlignet med norskehavet.

Så hva om jeg skulle finne på å si at nordområdene er bedre i stand til å takle oljeutvinning enn hva nordsjøen er? Det enda dårligere været i nord vil mye lettere bryte ned oljesøl, det enorme volumet med sjøvann vil enklere kunne absorbere forurensing. At nordområdene i fra før er mindre forurenset enn nordsjøen må en kanskje se på som noe positivt, ikke at en trenger å streve mot en utjevning av forurensingen, for all del.

Jeg har sikkert ikke rett men Janne Sollie i Direktoratet for naturforvaltning har ikke gitt meg noen grunner til å overbevise meg om hvor galt jeg tar i dette tankeeksperimentet.

0 Comments: