søndag, oktober 28, 2007

Metal Søndag 28. oktober


Blind Guardian - Battalions of Fear
No Remorse Records, 1988

I mine tidligere utgaver av Metal Søndag har jeg holdt meg til power metal albumene til Blind Guardian, i dag skal jeg skrive om i gode gamle dager da spilte speed metal.
For å si det rett ut, dette er et av de beste albumene fra Blind Guardian sin side (og sier mye med tanke på alle de solide albumene de har gitt ut gjennom årene). Battalions of Fear er tøft som faen fra første gitarriff til det siste. Her eneste låt er fylt opp med solide og kompleks riff. Gitarspillet mellom Andre Olbrich og Marcus Siepen er fantastisk.
Bassriffene er også tøffe som faen og ligger klart og tydelig fremme i lydbildet (noe jeg savner ofte i moderne metal). Trommingen er også fantastisk og har den dobbelbassbruken som skulle senere bli typisk for power metal sjangeren.
Og så er det selvsagt vokalen Hansi Kürsch. Jeg vet at det er folk der ute som ikke liker den, men jeg utfordrer dem til å nevne vokalist som hadde passet bedre på dette albumet.
Jeg kunne sikkert ha godt i dypere detaljer, men jeg tror det er bedre om dere hører etter selv. Dette er virkelig et av de albumene en hver metalhead må ha i sin plate samling. Jeg har sagt det før om mange album, men dette er sammen med det første Helloween albumet noe av det beste og viktigste 80-talls speed metal og power metal har å by på.

Mer trenger jeg ikke å si om dette albumet egentlig. Er du en fan av 80-talls speed og tidlig power metal har du dette albumet allerede.

---------------------------------------


Klikk for større bilde og skriv det ut.
---------------------------------------

Altar of Earth er amerikansk sludge doom band fra USA. De har gitt ut en demo i år og du kan høre utdrag fra den på deres Myspace.

Nå over til metal musikkvideoer.

Vampire Mooose - Adamantium Elbow

Thyrfing - The Voyager

Edguy - Lavatory Love machine

0 Comments: