lørdag, november 04, 2006

Hubble Top 100



Nesten alltid når jeg ser bilder i fra Hubble og lignende så sitter jeg igjen med en slags undring over hva jeg egentlig så for noe. Ta foreksempel bildet over her, hvorfor er det så lyst i midten og er de lyse feltene en slags stjernestøv tåke? Hva har skjedd? Hvor langt er det mellom de forskjellige objektene og kanskje viktigst; går det an å se dette med egne øyne hvis en hadde hatt ett (vannvittig) bra teleskop?

Så for meg så forteller ikke bildet over mer enn tusen ord, heller ville jeg si at jeg sitter igjen med tusen nye spørsmål, og det er synes jeg er helt ok. Linken under vil føre deg på en galaktisk reise til de 100 beste bildene i fra Hubble. Hvordan vi vet at akkurat disse bildene er de 100 beste er jo forsåvidt også en ting jeg lurer litt på.

Link

0 Comments: