lørdag, august 26, 2006

Boney M


Jeg regner med at alle har hørt Boney M sin Rivers of Babylon minst en gang for mye. Det jeg ikke visste var at deler av teksten kommer i fra salmenes bok. All takk til Landover.net sitt forum som også blir kalt alle teologiske forums mor.

Den begynner slik:

By the rivers of Babylon
Where we sat down
And there we wept
When we remembered Zion

Så langt vel og bra, koselig å sitere salmene, ikke sant? Jeg tror faktisk det hadde vært en mye kulere Disco-hit om de hadde tatt med hele kapittelet, men det er nå bare min mening.

Salmene 137:

Ved Babylons elver, der satt vi og gråt
når vi tenkte på Sion.
2 På piletrærne der i landet
lot vi harpene våre henge.
3 Der bad de oss synge,
de som holdt oss fanget;
de som plaget oss, krevde glede:
«Syng for oss av Sions sanger!»
...
8 Babels datter, du som er herjet,
sæl er den som gir deg gjengjeld
for det du har gjort mot oss.
9 Sæl er den som tar dine småbarn og knuser dem mot berget!

Så kanskje uttrykket hjerteknuser kommer i fra salmenes bok?

Jeg må også legge til at dette selvsagt ikke er den eneste plassen i bibelen hvor mange ønsker å knuse små barn mot harde gjenstander. Her er noen andre Guds ord om hvordan man behandler de små:

Jesaja 13:16 , Deres småbarn skal knuses mens de ser på, deres hus skal plyndres og kvinnene voldtas.

Esekiel 5:10 , Derfor skal foreldre hos deg spise sine barn, og barn skal spise sine foreldre. Jeg holder dom hos deg, og de som da blir igjen, sprer jeg for alle vinder.


0 Comments: